Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

McAffe


Mats.

Rekommendera Poster

Hej

 

Vi använder anti-virus programmet McAffe på våra klienter och till vår hjälp för att automatisera uppdateringarna av programmet hos klienterna så använder vi en tilläggsprodukt från McAffe som kallas för EpoAgenten eller ePolicy Orchestrator Agent.

 

Är det någon som har någon erfarenhet av denna produkt ?

Om den är bra eller dålig ?

Är det någon som har gjort en utvärdering av EpoAgenten ?

 

Hälsningar

 

Mats

 

[inlägget ändrat 2002-03-12 17:18:32 av Mats D]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har en del erfarenhet av det...

För våran del har det gått tämligen smidigt att köra ePO i nätverket.

vi har olika lokala siter och W2K och NT4 och det har gått alldeles utmärkt att köra med ca 400 WS/40 Srv.

Har inte lagt någon större glöd på att undersöka agenten, har fungerat bra även om w9x kräver en del extra konfiguration (om nu någon fortfarande har det).

Agenten använder sig av någon form av kryptering vid http-kommunikation.

Det är lätt och smidigt att administrera och få rapporter och statistik.

Även enkelt att sprida nya uppdateringar och patchar via ePO.

 

Posta igen om du vill veta mer...

lycka till !

/Daniel

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vi har upptäckt är att ePO alltför ofta lägger beslag på all CPU kraft. Har fått tips av en kollega att kontrollera switcharna i nätverket.

 

Vet du på vilket sätt den använder http ?

 

[inlägget ändrat 2002-03-12 20:48:48 av Mats D]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan stämma att den tar väldigt mycket CPU när den gör eventuella uppdateringar på PCn, men det är oftast en kortare stund, t.ex vid installation av Virusscanklienten eller SuperDat-uppdateringar.

Klienten använder sig av Pullmetoden och kopplar sig till servern och hämtar eventuella förändringar och uppdateringar sedan förra anslutningen gjordes.

Det man bör tänka på när man konfigurerar ePoagenten är att ställa den till att "checka" med servern ungefär 2-3 ggr per dygn och att randomisera detta över alla klienter så att den inte kollar låt oss säga 200 klienter samtidigt!

Vad gäller själv agenten så kan du ladda ner ett whitepaper "ePOWalkThroughGuide.pdf" från NAI's hemsida där det beskrivs mer ingående vad som sker.

Gå till: http://www.mcafeeb2b.com/products/literature.asp

Klicka på "Mcafee Whitepapers" till höger och registrera dig, sedan kan du ladda ner den filen och andra.

Där står nog det mesta du kommer att vilja veta :)

 

/Daniel

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå McAfee, är det bara jag - eller är systemscan-funktionen totalt värdelös då den halverar en dators upplevda prestanda? Har sökt kontakt med McAfee utan framgång, alla jag pratar med säger bara att McAfee VirusShield suger och det är bara att byta... (nej, inte jag som valde mjukvara in the first place).

 

Btw, schysst att påminna mig om att köra med randomize på uppdateringarna, höll faktiskt på att glömma det. Fast med 30 klienter spelar det kanske mindre roll om alla dunkar på nt-server samtidigt, men ändå ;)

 

(kör med mcafee console å nå'ra script för uppdateringar)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte märkt någon prestanda försämring med McAffe utom på XP och VirusShield 4.5. XP och 4.5.1 sp1 passar bättre ihop.

Fast en grej som retar mig i kombinationen Win2k och 4.5 är att få upp menyn går segt när man högerklickar i IE.

 

 

____________________________________________

Har din dator virus? Bota den då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast en grej som retar mig i kombinationen Win2k och 4.5 är att få upp menyn går segt när man högerklickar i IE.

 

Det är just det jag menar.. i mitt fall även startmenyn å alla andra context-menyer.. start av microsoftprogram osv. Slår man av system scan så blir det turbofart på datorerna :)

 

Så för tillfället har jag system scan avstängt, bara internetscan igång, samt daglig scan av lagringsenheterna. Epost ligger på en extern exchange-server som har dubbla virusskydd. Känns som man kanske kan leva med det om man slipper få nya P4:or att bete sig som Pentium166:or i väntan på att licensen på McAfee går ut å man kan föreslå ett bättre paket ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis det problemet har vi på ett par XP burkar med VShield 4.5. Hemmaburken har XP och VShield 4.5.1 SP1 och då finns inga prestanda problem. Nästan som med InnoculateIT. ;)

 

 

____________________________________________

Har din dator virus? Bota den då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LarsSandvik

Slö högerklick är lätt att bota i Win2k:

'Open Regedit and navigate to:

 

HKEY_LOCAL_MACHINE

SOFTWARE

NETWORK ASSOCIATES

TVD

SHARED COMPONENTS

ON ACCESS SCANNER

McSHIELD

CONFIGURATION

 

Double-click on the ScannerThreadTimeout and change the value to eight f 's (ffffffff)

 

Close and restart VShield.'

 

I XP finns väl något liknande.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kör win9x, NT och 2000 på bärbart och stationärt. Att CPU’n går upp till 100% flera gånger om dagen är inte det enda problemet vi har. Jag kan nämna några saker som användarna upplever som irriterande.

- Skriver man t.ex. en mening i Word så kan meningen dyka upp på först efter några sekunder.

- Vi får allt för ofta NT krascher (blå skärm)

- Klickar man på Start så kan det ta några sekunder innan program fliken öppnas.

 

Jag har kikat på vilka tjänster som är igång på en Windows 2000 maskin som tillhör McAffe

 

vshwin32.exe 6800

mcshield.exe 5148

naimas32.exe 3236

avconsol.exe 3188

vsstat.exe 2680

avsynmgr.exe 2772

naimag32.exe 1840

 

När vi har avinstallerat ePO och McAffe 4.5.1 SP1 som har installerats via ME och därefter installerat McAffe 4.5.1 SP1 lokalt så har problemen försvunnit. Men att gå runt och ominstallera över 350 maskiner är inte att tänka på. Därför måste hitta problemet med ePo.

 

Mats

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mcafee påpekar att man ska köra Virusscan 4.5.1 MED SP1 för att det ska fungera "smärtfritt" i XP vilket det gör för mig iaf.

 

Vad gäller själva prestandaproblemet så kan det vara så att man har enablat att skanna *.* eller att den drar igång en full scan var gång man startar datorn.

Hade faktiskt en del sådana småproblem i början, men inget som inte lite labb och erfarenhet kunde lösa ;o)

 

/Daniel

"Fortes fortuna juvat"-"Fortune favours the bold"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har konstaterat att logg filen i Epoagenten på min dator "C:\EPOAgent\AgentDB\Log\default.htm" reggar 174 aktiviteter per dygn. Det tycker jag låter mycket.

 

Vi kör ePolicy Orchestrator Agent Version - 2.5.0.168

 

Mats

 

[inlägget ändrat 2002-03-14 12:41:05 av Mats.]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...