Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IDE hårddisk & blåvit G3mac


marramarra

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tänkte installera en extra IDE hårddisk till min G3:a (300 mhz). Har redan köpt hårddisken men döm om min förvåning när jag på macotekets hemsida finner följande "tips": "Jag vill installera en ny IDE-hårddisk i min blåvita/gråa G3-dator (även yikes G4)?

Macoteket svarar: Det går inte sådär direkt. Du måste först skaffa ett ATA/133-kort för PCI, och sedan koppla in din nya hårddisk till detta!".

Min macmentor har installerat extra hårddisk ett par gånger utan ett sådant kort och utan problem - och när jag påpekar det för macoteket säger de att man kan få generalstrejk om man jobbar med tunga jobb (video etc). Finns det någon själ där ute som vet mer?

Min version G3:a har inte en hårdisk med fästen ovanpå för installation av en extra hårddisk (den nya måste installeras bredvid) samt IDE flatkabeln måste bytas ut till en med tre kontakter.

mvh

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är ATA133 bakåtkompatibel och Macoteket vill sälja kort. Dock finns en ett litet aber...

Rev.A av de blåvita G3:orna har en dålig ATA controller. Detta visar sig så att om du har två hårddiskar så kommer du få problem med att du tappar info på den nya disken. Det finns info att läsa om detta på http://www.xlr8yourmac.com

Så vill du ha två diskar i den så bör du köpa ett kort tyvärr, då en 300MHz tveklöst är en revA

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! (och faaan). Men jag tror att jag ska skifta hårdiskarna; först koppla den nya till den gamla (på det sätt man inte ska göra) - kopiera över rubbet på hårddisken, och sen byta plats med diskarna fysyskt och sen använda den gamla 6gigen som tillfällig nödbackup och chansa att det inte försvinner info. det är ju bättre att ha en 40gig som huvuddisk...

 

 

[inlägget ändrat 2002-03-13 18:12:59 av marramarra]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...