Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krypterade telefon samtal!


seci

Rekommendera Poster

Är det någon som vet om det finns några telefoner förutom försvarets spectra tiger som klarar av detta? skulle även vilja veta mer om tekniken bakom dessa telefoner.

Även all information om krypterad överföring av tal i realtid via internet är intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ett vanligt GSM samtal är krypterat ;)

 

 

---

Det är dumt att klä ut sig till älg andra måndagen i oktober.

- Vägverket

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på datorkraften i en gsmmobil och vad som krävs för att kryptera/dekryptera i realtid så borde det väl inte så mycket kraft över efter kompression/dekompression.

Kan någon bringa total klarhet?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

All kryptering är inte hårdvaruintensiv. I synnerhet inte xor som jag har för mig det är gsm använder.

 

Xor går alltså till så att du skickar in två bitar (ettor eller nollor). Är de lika så returneras 0, annars 1.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, xor är ingenting som kräver något mer än en krets. Men är det den enda krypteringen av gsm? xor borde väl oxå ta bort viss info, svårt att skilja 00 från 11...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Av de två bitar man skickar till xor brukar den ena vara det som ska krypteras och den andra en nyckel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det löser ju det problemet:-), varför taänkte jag inte på det...

Till saken hör ju att den sända signalen är rätt friskt komprimerad och följaktigen inte enkel att direkt avlyssna utan rätt dekmprimering.

Vem är iof intresserad av att lyssna av eller använda hårdkrypterad mobiltelefon... ligger en liten hund och luktar nästan... ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christian_s

 

GSM-standarden innefattar fyra algoritmer och det rör sig inte om någon simpel xor. De som finns har dock bevisats vara svaga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag var intresserad av var kryptering så man kan undvika att bli avlyssnad dvs då spelar det ju ingen roll om trafiken i nätet är krypterad om folk ändå kan avlyssna den.. genom beslut av ev polis... det jag önskar är en telefon som kan kryptera samtal mellan två personer på ev samma sätt som pgp på öppna nycklar eller liknande.. någon förresten som vet hur spectra tiger fungerar? hur stark kryptering har den ? etc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Purre Håkansson

Jag är av den övertygelsen att all kryptering går att bräcka. Frågan är bara hur lång tid det tar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Vill någon tex polisen avlyssna din GSMtelefon, så görs det där samtalet blir 'vanligt' trådbundet - där är det inte längre krypterad.

Finns flera intressanta sätt att testa :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måhända jag inte har rent mjöl i påsen men det var väl inte min eventuella kriminalitet vi diskuterade utan kryptering av telefon samtal.

Purre: jag delar din åsikt men mitt mål är inte att ha absolut säker kommunikation utan en kommunikation som bli mycket svårare att avlyssna än ett vanliga samtal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson
Du får ursäkta men det verkar som om du inte har helt rent mjöl i påsen...

 

Återigen. Även om han inte har rent mjöl i påsen är inte vi några att säga åt honom att sluta prata om det. Egentligen.

 

Till en viss gräns i alla fall. Men dit är det ofta långt.

 

/s

________________________________________

Simon Johansson

Redaktör Eforum

Simon.Johansson@idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pellefant menar nog bara att han inte ämnar bidra med mer kunskaper i ämnet...

 

Och det måste väl vara upp till honom. Att han sedan väljer att motivera sitt beslut med det argumentet är väl inte så farligt..?

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Johansson

 

Givetvis. Det var inte menat som en tillsägelse att inte sluta prata :-).

 

Och det var inte farligt alls.

 

/s

 

________________________________________

Simon Johansson

Redaktör Eforum

Simon.Johansson@idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingenting emot att någon talar/skriver på det viset. Isåfall hade jag väl anmält inlägget, vilket jag ju inte gjort.

Vad jag menar är, precis som StefanJohansson skrev att jag inte tycker att jag vill diskutera detta med en person som verkar vara ute i tveksamma ärenden, samt att jag också vill tala om det.

Annars är kryptering nog så kul ämne!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte pellefants kommentar, vad är skillnaden mellan att vilja kryptera personlig kommunikation över telefon mot personlig kommunikation över epost (PGP osv)? I så fall är ungefär alla mina polare kriminella.. :)

 

Tycker det låter som en vettig tanke ärligt talat, personlig integritet osv.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men prickskyttar då? ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som en vettig tanke ärligt talat, personlig integritet osv.

Eller ren paranoia... :-)

Visst kan det kännas bra att kunna skicka t.ex. e-post på ett mindre vykortliknande sätt än vanlig e-post.

Visst skall man värna sin personliga integritet.

Men det finns en rätt stor skillnad i detta. Det är enklare för en utomstående att sniffa ens e-post än sniffa ens gsm samtal. Det handlade utryckligen här om att försvåra för polis/myndighet. Jag tycker faktiskt att de bör ha rätt att avlyssna även gsmsamtal, naturligtvis efter korrekt beslutsgång.

Då, i detta fallet, tycker jag att dina jämförelser med att du och dina vänner använder pgp faller rätt platt. Men det är ju min syn på detta.

Här släpper jag tråden.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får väl förstå att "försvåra för myndighet" även kan betyda "försvåra för utomstående/kriminella" i dessa fall... en fin balansgång kanske, men personligen ser jag inget fel i privat kryptering av kommunikation. Jag menar, det är juh knappast svårt eller omöjligt i dagsläget - så varför låtsas om att "om vi börjar diskutera det så kommer alla bovar att göra så".. som om dom inte redan visste liksom... *generaliserar*

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...