Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Cd funkar ej


SFN

Rekommendera Poster

Jag kommer ej åt bios på min Compaq pressario cds 772 och det enda som fungerar är att jag kan med startdiskett för win98 få starta med cdrom men då hittar den ej cd utan bara a och b till diskett och c som är formaterad och d där ms-ramdrive ligger.Kan man ändra så msramdrive får annan beteckning så cdrom då kan funka med d som beteckning.Har testat att ändra i config och autoexecbat på startdisketten men vet ej riktigt hur jag skall skriva.Har tillgång till annan dator så jag kan ändra på disketten.Skall jag skriva något i dosläge på compaqen så det ändrar beteckning, i så fall exakt hur.Eller är det något annat sätt att lösa det på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nu att eftersom datorn är gammal och därför inte hittar rätt drivrutin på startdisketten, har hittat den rätta drivrutinen men den har .sys som filtilläg och har prövat att lägga den i startdisketten men det funkar ej ändå.Nån som vet hur man skall göra exakt.

 

På skärmen kommer det upp Oak technology cd rom driver Rev D91XV352 ,Device Name MSCD 001 och några sek senare säger den "no drives found aborting installation och rabblar upp övrig info för att sedan avsluta med:

Device driver not found `MSCD001`

No valid cdromdevice drivers selected

 

Jag kommer ej heller åt min bios hur jag än trycker .Kan man komma åt bios från dosläge?

 

Några sista tips innan jag källsorterar s%¤&#".

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...