Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

El. Capitan burkarna?¿


scim

Rekommendera Poster

Jag läste på macworlds sajt om de kommande El. Capitan burkarna, om att de skippar SCSI och diskettstationen, vilket jag anser bra. De som behöver SCSI köper alltid till ett snabbare SCSI kort ändå, och disketter är väl det sämsta lagringsmediat nånsin!

Och att de går från datorgrått tycker jag är perfekt. Man skulle kunna sammanfatta de kommande burkarna som en uppgraderbar iMac, vilket är mkt bra, men vilka kunder kommer de rikta sig till?

Kommer de rikta sig mot high-end kunderna eller "normal"-end kunderna.

De är rejält bättre än dagens g3or men de är inga Highend maskiner (enligt de specs ag sett)

Personligen tycker jag att Imacen är 2 tusenlappar för dyr idag och det är ingen maskin som passar de som har lite "normala" krav, iMac är inget val för användare med ett humm om framtiden..

Själv skulle jag vilja ha en uppgraderbar Mac till ett lågt pris, under 20000:- kr klassen.

Dagens g3or har ett ganska bra pris men de bygger på för gammal teknik om man jämför med dagens PC burkar, en systembus på 66Mhz är för lågt, dessutom e g3orna idag inge snygga...;-)

 

Och även om El. Capitan burkarna har en busspeed på 100Mhz så duger den inte riktigt till High-end användarna, de borde få åtminstone 5 PCI platser, otroligt dumt av Apple att inte passa på att trycka in två xtra platser.

 

Humm,det var mina flummiga tankar...

vad tror ni...vilka kommer el capitan burkarna rikta sig till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

at de skippar disketten gör inget, det är bara bra. men då borde det va en zip eller nåt istället.

men att skippa SCSI tycker jag är väldigt dumt i dagens läge. de flesta enheter som finns att koppla på finns till SCSI. jag själv använder SCSI till en extra CDROM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

visst, du har helt rätt, men det är två saker enligt mig som fattas på iMac:

SCSI kedja och PCI platser (räcker med 2 så har man en till ett extra grafikkort och en kvar till nåt annat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Henrik Wannheden

Men varför släpper itne Apple en riktigt Hi end dator för de som har penagr och som itne skäms för att använda dom? tidigare har ju Mac:ar i övre toppklassen kostat en 70 papp med stor skärm och då kan dom väl ändå kosta på sig att göra en fläsk-Mac med extra ALLT!

 

7-12 PCI-platser (fet burk jag vet) Dubbla bildskärmskort med digitala grafikutgångar. <4 parallellkopplade processorer, DVD-RW, Någon käck löstagbar hårdiskvariant i hotswappande RAID-lösning >18 GB, >512 MB RAM (standard, RAM är billigt), Gbit Ethernet, osv..

 

Varfrör inte ta ett snack med IBM om att göra den tillgänglig för AIX, samt för MacOS Server och Linux.

 

Varför inte göra det? Det är ju bara att bygga lådan, tekniken finns ju redan där, speciellt dyr hade den inte heller blivit. Och det är ju klart att _någon_ hade köpt den. Och så hade Apple bortom allt tvivel kunnat hävda att dom hade den fetaste datorn en privatperson någonsin får se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...