Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AMD K6-3 problem...


Neo

Rekommendera Poster

hej alla. jag har kanske ett problem. jag hade tidigare en K6-2 300 och bytte den mot en K6-3 450 igår. verkligen en prestandaskillnad. tidigare fick jag med mitt voodoo2kort runt 29fps i unreal och runt 70fps i quake2.

med den nya processorn får jag 45fps i unreal men bara 78 i quake2.

fråga: är det voodoo2 som är begränsningen i quake2?

 

ett annat problem. processorn blir mycket varmare än den förra. mitt moderkort har en sensor och på min gamla 300 vidade den runt 35 grader. men nu kan den under "hård körning" toppa runt 70. vad är för mycket för en k6-3 450. jag har gjort allt jag kan för att sänka värmen. minskat volten från 2.4 till 2.1. (lägre går inte) satt på värmepasta.

tacksam för svar.

Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte bara är processorn som blir varm, dina kort kanske också blir varmare, testa med en till fläkt. Och om det inte går då kanske du kan byta ut din K6-3:a mot en annan och testa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland kör folk med vanliga pentium-kylare på sina AMD's, men det finns en större modell av kylare som är c:a 4CM höga inkl fläkt som kyler bra mycke mer än dom där 1-2CM kylarna för vanliga pentium.

 

Efter som AMD blir väldigt varm så rekomenderas nog den större modellen av kylare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har megafläkten berra...över fem cm hög och den täcker hela sockeln. men om jag kör med öppen låda så sänks tempen drastiskt; 40 grader.

jag tror att det har att göra med att varmluften inne i lådan inte kommer ut ordentligt. nått tips på en bra låda som cirkulerar luften?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Runt 40 grader för den CPUn låter normalt.Säg upp till runt 60 grader är inga problem. Är det en ATX låda du har? Jag antar det eftersom det inte finns så många super7 AT-kort. Ett problem med ATX nätdelar är att all värme som billdas i nätdelen båser rakt ner på CPUn. Jag kan försäkra dig om att en K6-3 450 drar em massa ström, runt 14A vid 2,4V. Vart vill jag komma, jo din nätdel allstrar en förbaskat massa värme som blåser rakt ner på CPUn. Om det går så vänd på fläkten i nätdelen så att den suger ut värmen istället(det går inte att kasta om kablarna). Ett smdigt tips om det inte går, kör med kåpan av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dennis Wallman

9 av 10 atx lådor har en fläkt som blåser UT av lådan, inte in på processorn..

 

dina 78 fps är som du säger ett resultat av att v2 kortet inte orkar med mer, hur svårt det än kan vara att tro det har du en processor som pumpar ut så mycket data att det inte hinner med. Vill du har högre framerate måste du nog skaffa dig ett agp kort.

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en at-låda, men funderar skarpt på att skaffa en atx. det jag hört är att med atxlådefläkten blåser ut luften. tillsvidare kör jag med öppen låda.

tack för hjälpen

Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 av 10.........mmm Jag vet inte men själva grundtanken med ATXnätdelen är faktiskt att det ska blåsa in friskluft precis på cpun. Därav placeringen av cpun på moderkortet, sen att många tillverkare går utanför ATXspecen är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...