Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mini DV -> VHS


Jeppe_A

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Panasonic NV-EX3 där jag skulle vilja kopiera över film till VHS. Jag har gjort några försök enligt manualinstruktionerna, men har bara fått över ljudet. Bilden blir svart...

 

Jag har provat att använda utgångsadaptern med audio/video-kabel samt S-VHS-kabel in i en scart-adapter med ingång för båda. Har även testat A/V-kabeln från kamerans AV-utgång via scart (utan S-VHS) in till videon. På videon har jag också ändrat videokälla enligt manualen men det har inte heller hjälpt.

 

Är det någon som vet varför jag bara får över ljudet? Kan videon vara för gammal? (snart 10 år)

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Har video inga kontaktet på framsida (Video+Audio)?

 

Väldigt få VHS-bandare har ingång för S-video. Har du två scart, så är troligtvis den ena för in+ut och den andra endast ut (till TV).

 

Kan du se kamerabilden på din TV när den är inkopplad till videon?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns inga kontakter på framsidan, bara en scart på baksidan vilken jag brukar koppla in i TVn. Det är också via scarten som jag kan titta på den TV-kanal som videon är inställd på. Jag har alltså inte någon TV-kanal för videon som endast går via antennkabeln.

 

Jag har gjort en snabb test för att se om jag fick fram bilden utan scarten men lyckades inte. Frågan är dock ifall detta spelar någon roll? Videon borde ju kunna ta emot in-signalerna från kameran via scarten ändå... Eller?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag hade häromdagen samma problem, ljud men ingen bild. I mitt fall gällde det överföring av film från en video8-kamera till en Panasonic videobandspelare som ju har två scart-kontakter. Lösningen var att koppla sladden (audio/video till scart)till det ANDRA scartuttaget på videobandspelaren, fråga mig inte varför det funkade så. Viktigt är också att videobandspelaren är inställd på att ta emot från just den scartkontakten (AV1 kallades det hos mig).

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min videobandspelare är också en Panasonic men den har bara en scartkontakt som jag skrivit tidigare. Hade också AV1 inställt som källa men med samma resultat. Får väl anta att videon är för gammal och prova på en nyare istället...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...