Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RAID


Nartub

Rekommendera Poster

Måhända är jag bara dum och okunnig men måste två diskar i ett Raid-system vara identiska? Har en Maxtor ata133 80 gb och en IBM deskstar ata100 60gb som jag tänkte koppla ihop. Funkar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Åkerström

Hejsan,

 

Nej, det är inte ett måste att ha 2 helt identiska hårddiskar, men det är att föredra.

 

Du kommer att tappa 20 GB eftersom det kommer att bli den minsta disken som avgör totalstorleken. Alltså..120 GB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Åkerström

Hej igen,

 

Hade jag varit dig så hade jag införskaffat en exakt likadan disk som du redan har idag och gjort raid på dem. Den trejde är ju då ypperligg till backup.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

att kombinationen av diskarnas volym även är beroende av vilken RAID-nivå som frågeställaren väljer...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Åkerström

Diskarnas volym har väl knappast med att göra med vilken raid-nivå man vill köra. Jag kan ha fel, utveckla gärna!

 

Det handlar väl mest om, sammantaget, vilken utrymmesnivå, prestanda, säkerhet, samt vad det får kosta?

 

För mig som privatperson handlar det mest om en kul grej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskarnas volym har väl knappast med att göra med vilken raid-nivå man vill köra. Jag kan ha fel, utveckla gärna!

 

Mjo,

om han väljer mirroring så får han ju bara 60 gb - men då har han två uppsättningar av allt så om en disk går sönder så har han allt kvar.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Åkerström

Hej,

 

Men, om vi väljer RAID 0 med ovanstående diskar så tappar vi 20 GB.

Kör vi RAID 1 så tappar vi oxå 20 GB.

 

Så jag ser inte riktigt vad ni menar med att diskarnas volym avgör valet av nivå?!?

 

[inlägget ändrat 2002-03-10 10:00:40 av Joakim Åkerström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl på hur man ser det.

 

Jag tycker då att man "förlorar" 80 gig på mirroring.

 

fast jag tror jag kom lite off-track här

jag ser inte heller hur volymen på diskarna bestämmer raid nivå

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer att tappa 20 GB eftersom det kommer att bli den minsta disken som avgör totalstorleken. Alltså..120 GB.

 

120? Det låter som du helt enkelt antar att det är ®AID-0 som det pratas om och inte RAID-1. Tror det är detta stycke jag citerat som diskuteras i slutet av den här tråden, vi vet juh inte vilken RAID-nivå frågeställaren funderar på, alltså kan vi inte med säkerhet konstatera hur mkt utrymme denne får totalt ;p

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Åkerström

Hejsan,

 

Japp, jag tog för givet att frågeställaren tänkte använda sig av RAID 0.

 

Nu har dock frågeställningen ändrat sig lite. Jag kan inte se att diskvolymen påverkar valet av nivå?!?

 

Om man sedan ser till valet av frågeställarens diskar kommer denne att förlora 20GB oavsett om frågeställaren använder sig av RAID 0 eller Raid 1. Så fungerar åtminstone mitt moderkort när jag skapar en raid.

 

/Joakim

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...