Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bra ljudkort sökes


Calle2

Rekommendera Poster

Jag är på jakt efter ett bra ljudkort. Jag struntar totalt i alla effekter och dylikt, det viktiga är kvaliteten och kompabiliteten. Är det någon som har ett bra tips om ett ljudkort som uppfyller detta.

Ett plus vore om det inte är allt för dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvalitet för vad?

 

Ljudkort brukar ju inrikta sig på en viss kategori köpare, t.ex. Gamers, musiker, filmvisning eller kanske producenter.

 

Om du vill satsa på midi så blir det ett helt annat kort än t.ex. för spel.

Och om du är kräsen så vet jag inte om kräsen+smal plånbok går ihop.

 

Arnars är nog trots allt SB live value att rekomedera. Kompatibelt sålänge du kör Windows och ganska problemfattigt.

 

Vissa kanske rekomenderar Diamond Monster 3D, men det är inget jag har testat, så jag kan inte svara på det.

 

Arnars; ett hederligt AWE64 Gold.. fint ljud och kompatibelt med det mesta!

Gårt nog att få tag i ganska billigt. Dock stödjer det inte 48kHz eller surroundsound, men det kanske inte är dina krav? (Samt att midi suger på alla normala ljudkort typ M3D, SB, m.m.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom att jag har en mycket bra synth inkopplad är midiljuden på kortet strunt i samma.

Jag söker bra kvalitet, d.v.s. låg brusnivå vid inspelning och uppspelning (också inspelning via LINE IN).

Det ljudkort jag har i dag (Ett billigt OPL-3) brusar extremt mycket och jag är j-vligt trött på det (samma sak vid inspelning...)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat ett sprillans nytt SB LIVE.

Problemet kvarstår dock.

Jag har försökt att hitta felkällan och finner att bruset uppstår när datorn är igång och tonar ned ett tag efter att datorn stängs av.

 

Jag har provat att hålla kontakten mot lådans "chassi" och samma brus uppstår.

Detta verkar ju som att det har med EL att göra, har provat att byta uttag till datorn och kringutrustning till ett uttag som ej belastas av andra apparater men samma problem kvarstår.

 

Är det någon som vet vad jag kan prova mer.

 

Kan det vara lådan som laddas med energi (eller läcker energi på något sätt).

 

Kan det vara stereon (borde fungera bra, en ROTEL.)

 

Finns det några sidor på Internet eller personer man kan fråga om detta problem???

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Bara för att du byter eluttag så betyder inte det att du får en annan spänningskälla, (uttagen kan komma från samma fas) men om det är ett jord fel så ska det inte vara ett brus utan mer ett brum. Om du tror att det är ett jord fel kan du prova att sätta lite eltejp över jord kontakten. Då är ju inte datorn jordad längre!!!! = "farligt"

du får göra det med egen risk....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...