Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utbildning


olle

Rekommendera Poster

Tack igen Martina.

Vi finns i Malmö.

Vet du någon i närheten som skulle kunna hålla en kurs hos oss i Exchange 2000 inkl. migrering från Exchange 5.5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Angående migrering från Exchange 5.5 till 2000 så innebär det att man bör (något annat rekommenderas inte!) sätta upp en ny domän parallellt med den gamla. Detta innebär minst (helst) 2 nya servrar vilka hanterar AD och Exchange. Jag vill inte ens tänka tanken på vad som händer om man uppgraderar befintlig produktiv NT-miljö rätt av en eftermiddag efter klockan 1700 och något går fel...

 

Detta ger er dessutom friheten att testa den nya domänen innan den driftsätts i verksamheten. Det omfattar alltså mer än kunskaper i bara Exchange i och med att man måste sätta upp AD också.

 

Misstolka mig inte men jag tror att ni måste utgå ifrån mer än bara kurser om ni inte har vana från W2K och AD. Skall ni göra det själva innebär det en hel del testande. Men kurs är självklart en början. Man måste gå igenom hela er miljö och studera denna. Den väsentliga frågan är hur AD-strukturen ska se ut? En "felaktigt" uppsatt struktur orsakar onödigt mycket administration.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Olle!

 

Har inga som helst anknytningar till Malmö, så där kan jag inte hjälpa dig.

 

Håller med Micke i stort sett allt han skriver. En migrering är långt ifrån att plugga i en skiva och klicka på uppgradera. Det krävs mycket planering och man behöver ha satt sig in i E2K och AD till 100% innan man ens tänker tanken. Det skiljer nämligen allt för mycket mellan 2K och 5.5...mer än många tror. En bra början är dock att läsa så många Whitepapers som möjligt, gärna innan man hoppar på någon kurs, och självklart labba labba och återigen labba.

 

 

\Martina

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...