Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Förfalskad email-signatur"


mhatzis

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar om det finns någon lag om att signera email i annans namn, och vad den lagen i så fall säger? Jag har nämligen råkat ut för att en annan person signerat mail i mittnamn så att de ser ut som om de kommer ifrån mig. Hälsningar Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Borde kunna vara urkundsförfalskning (eller missbruk av urkund?)...

 

Fast.. det kan ju vara så att du har skickat det omedvetet, eller att någon annan omedvetet skickat det i ditt namn p.g.a. datorvirus.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har vanlig epost utan signatur en tillräckligt hög "status" för att vara urkund? Misstänker att det spåret blir svårt.

Ett dumt exempel: DR Alban och kompani borde inte ha några problem med pippirull om röst, email, etc räknades som urkund

 

2. Det kan knappast vara olagligt att kalla sig vad man vill i ett E -mail (annars ligger väl större delen av hotmails kunder illa till)

 

3. Skulle det fungera med någonting i stil med förtal? "avsikten var att ställa den påstådda avsändaren i dålig dager", bla bla.... Hmm, knepigt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vilken status ett email har jämfört med ett brev, skulle gärna vilja ta reda på det.

 

Emailet var skickat från annans persons emailadress där avsändaren (i ovandelen) var ändrad till mitt namn, men det var lätt genomskådat eftersom avsändar-adressen ej var min. Själva brevinnehållet var sedan signerat underst med mitt för- och efternamn. Brevet skickades till 3:e person och då jag har ett ovanligt efternamn är jag övertygad om att personen verkligen hade för avsikt att få det att se ut som om jag hade skickat mailet. Speciellt då det rörde ett intresseområde som samtliga iblandade parter är aktiva inom.

 

Vad gäller hotmail så har de i sina avtal som man klickar accept på när man skapar ett konto att man ej får uppge sig för att vara nån annan och på så sätt skada någon på något sätt (kommer ej exakt ihåg hur det var uttryckt) men om det sen är olagligt är ju en annan sak. Antagligen blir man bara nekad konto om det kommer fram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer ju direkt att tänka på det pågående målet mot Jesus Alcala. Där används e-postkorrespondens som bevis av både försvar och åklagare.

 

För att spekulera i din fråga Maria så kan det nog bero på om det kan anses uppenbart att vederbörande har använt ditt namn i bedrägligt syfte.

 

Det återstår ju då för en åklagare att bevisa om det nu skulle gå så långt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

För att i framtiden slippa problem, kan du använda dig av en digital signatur på dina e-post.

 

http://www.pgpi.org/

 

 

 

---

Det är dumt att klä ut sig till älg andra måndagen i oktober.

- Vägverket

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. "det var inte jag som skickade brevet, för jag har inte signerat det"... är ju inte så jättebra.. däremot om man vill "bevisa" att man skickat ett brev så kan det ju vara bra.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...