Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nummerpresentation i datorn.


Coffymonk

Rekommendera Poster

Det verkar vara omöjligt (med betoning på OMÖJLIGT) att få nummerpresentation att fungera på datorn. Har hittat ett enda modem som stödjer det och det var ett no-name modem som inte ens gick att använda, drivrutinerna var nog inte så bra som man hade hoppats på. Jag ringde Dustin, som jag vet har nästan det mesta när det gäller udda hårdvara men dom sa att det inte alls fanns i Sverige, min fråga är då. Nu när alla fått bredband, vad gör alla med sina modem. Är det inte bättre att använda det till nummerpresentation? (och ja! jag "prenumererar" på tjänsten från Telia om någon undrar). Jag är i STORT behov av detta och är tacksam för all tips/info.

 

 

 

Things that seem simple, end up being hardest to implement.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, när telefonen ringer i hallen, så skall man springa till kontoret och logga in, kolla vem det är och springa tillbaka och svara? Eller går man till en telebutik och köper en fungerande presentatör för 50 spänn som man placerar bredvid telefonen?

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej!

 

Jag sitter programmerar lågnivå kod, är mitt inne i mina tankar och så ringer telefonen. Då ska jag om jag kan se numret och se vem det är neka eller svara bara genom att höja på ögonen, istället för att leta upp telefonen som INTE ligger vid datorn av personliga skäl. Och nummerpresentationen loggar för den delen inte alla samtal vilket gör mig ännu mer angelägen om att skaffa modem som löser mina problem. Jag vet att det går för jag har mjukvaran för det men stödet måste också finnas i hårdvaran, har i och för sig hittat hårdvara, modemet dvs, som stödjer nummerpresentation. Så detta inlägg spelar mindre roll

 

 

Things that seem simple, end up being hardest to implement.

 

[inlägget ändrat 2002-03-05 14:57:33 av Coffymonk]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He!

 

Som mitt X-jobb gjorde jag ett program som kunde identifiera A-nummer från analog telefon (inte ISDN, det är enkelt). Jag hade ett svensktillverkat kort som hette Anadig nånting...

 

Kolla här annars:

 

http://www.ainslie.org.uk/callerid/cli_faq.htm

 

________________________________________________

 

 

och framförallt:

http://www.ainslie.org.uk/callerid/cli_soft.htm

 

[inlägget ändrat 2002-03-05 15:30:36 av VMS7]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, Powerbit funkar samt något teliamodem. Tyvärr krävs svenska modem för svensk nummerpresentation.

 

*** visst är nationella standarder underbara... ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar =)

 

grymma länkar förresten,

 

 

Things that seem simple, end up being hardest to implement.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

För 250 spänn så får du en fungerande hårdvara samt gratis programvara från www.nim.se. Kan inte det va nåt ??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Om man inte vill lägga pengar på ett svenskt modem för att få stöd för den svenska standarden så kan man koppla telefonledningen till ljudkortet istället via en adapter. Den svenska nummerpresentationen kommer som DTMF-toner så antingen skaffar man ett program som detekterar dem (VRS Recording System från NCH, m fl) eller så hackar man ihop nåt eget (signalbehandlingen för att detektera DTMF-toner ska visst finnas i spandsp-lib).

//Mike

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...