Just nu i M3-nätverket
Jump to content

SB PCI 128

drbrno

Recommended Posts

Jag har problem med detta ljudkort under Linux (2.4.18). Jag använder ALSA (0.5.12) och drivrutinen snd-card-ens1371.

Alla moduler laddar utan felmeddelanden, och jag kan också spela upp ljud utan några felmeddelanden. Men det hörs ingenting! (Ja, jag har använt amixer för att sätta alla kanaler på max.) Jag behöver hjälp med det här.

lspci ger denna information:

00:0e.0 Multimedia audio controller: Ensoniq 5880 AudioPCI (rev 02)

Subsystem: Ensoniq Creative Sound Blaster AudioPCI128

Flags: bus master, slow devsel, latency 64, IRQ 10

I/O ports at fcc0

Capabilities: [dc] Power Management version 1

Jag har inte Windows så jag kan inte testa kortet med SB:s drivrutiner.

har du kontrollerat din hårdvara??? ;)

högtalare, sladdar..

---

Powered by: FreeBSD 4.5 // Pentium II @ 400.91 MHz

Detta är långsökt, jag fick inte igång mitt SB16 PCI förrän jag satte det i PCI-sloten närmast AGP. Har läst om ett liknande fall med SB Live båda med BX-chipset på moderkortet, kanske flytta runt SBkortet mellan PCIsloten och testa?

Du är säker på att du har ett pci128 med es1371 för jag har för mig att det fanns några som hade es1370 och jag skulle kunna tänka mig att dom är tillräckligt lika för att modulen skall ladda med göra en del inställningar på fel ställe.

Nja, det funkade inte, men något hände i alla fall.

När jag satte kortet i mittenplatsen var jag tvungen att ändra i BIOS så att "PnP OS" var "Yes", för att drivrutinerna skulle ladda. Men likväl inget ljud.

Jag har SB16 PCI som också har es1371

som jag kompilerade in i 2.4.12 (monolitisk kärna, enkel burk). Funkade direkt. Om det är alsa eller ej vet ej, laddade hem kernelsourcen från sunet.

Utdrag från .config

CONFIG_SOUND=y

# CONFIG_SOUND_BT878 is not set

# CONFIG_SOUND_CMPCI is not set

# CONFIG_SOUND_EMU10K1 is not set

# CONFIG_MIDI_EMU10K1 is not set

# CONFIG_SOUND_FUSION is not set

# CONFIG_SOUND_CS4281 is not set

# CONFIG_SOUND_ES1370 is not set

CONFIG_SOUND_ES1371=y

• 3 weeks later...

Tack för era svar, även om de inte hjälpte. Jag gav upp efter ett bra tag och bytte upp mig till SB Live! 5.1 -- och kortet funkade felfritt direkt.

(Det kan tilläggas att jag bytte 128-kortet mot ett likadant, i hopp om att det var kortet det var fel på, men det nya fungerade inte heller.)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...