Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bäst 21"/22" skärm?


Tomasis

Rekommendera Poster

jag tänker skaffa en av dessa inom snar framtid:

 

Mitshubishi 2060u 22"

Sony F520 21" (6-7 tusen kr dyrare än 2060u)

Lacie Electron III 22" (ungefär lika dyr som F520)

Hitachi 827/828 21" (har ej kollat på pris men den borde vara lite billigare än 2060u)

 

inga Nokia, Viewtronic, Samsung för min del!

 

Har du någon erfarenhet av ovan nämnda skärmar? Vilket är mest prisvärt val? Mitsubishi verkar vara den bästa alternativ för mig. Diamondtron, 22", höga upplösningar, dual VGA utgång och låg pris.

 

Jag själv har en 19" Hitachi 771 hemma. Nu vill jag ha gärna större än 19" :9

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christian_s

 

Jag har själv en Sony F520 och kan verkligen rekommendera den. Dock är den som sagt rätt dyr, jag tro väl jag betalade ca 14500 när jag köpte den från www.itbutikken.dk.

 

De andra har jag ingen erfarenhet utav men detta är vad jag tycker är bra med F520:

 

1. Otroligt bra bild. (0.22mm dot pitch, vilket säkert är den lägsta bland de nämnda)

 

2. USB hub

 

3. BNC -och vanlig DSUB-ingång

 

4. 1600x1200 i 100Hz :)

 

En annan sak jag gillar är att man enkelt kan ändra intensitet med en knapp på fronten. När är detta bra? Jo, t.ex. om man ska spela ett spel eller se på en film så kan man höja intensiteten till nivåer som inte ögonen gillar när man skriver t.ex. ett dokument.

 

Jag har svårt att tro att den skulle vara mest prisvärt utav de nämnda men en mycket bra skärm. Jag resonerade så att sitter man mycket vid datorn så ska man satsa på en bra skärm...den kommer du trots allt att överleva längre än resten av datorn då den inte blir omodern lika snabbt.

 

Ett bra grafikkort är ett måste när man kör i höga upplösningar och hög uppdateringsfrekvens. ATI och Matrox har bra kort. NVidias kort lider ibland utav suddighet i höga upplösningar.

 

En annan sak...det är helt klart en fördel om skärmen går att köpa lokalt. Om det börjar strula och man måste skicka tillbaka en stor skärm på posten är det inte skoj...tro mig, det hände med en tidigare skärm som visade sig vara fraktskadad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat mycket på denna skärm.. priset avskräcker mig lite..

 

Vi jämför denna med Hitachi 828

 

Hitachi har horizontal dot pich 0,21

vertikal dot pich 0,14

diagonal? vet ej

 

det stod inget på Hitachi hemsida om den är pureflat. Kanske inte så pure flat. Den innehåller ej typiska dubbla Trinitron/Diamondtron linjer som syns på F520 o andra. Den klarar 1600x1200 på 90hz. Jag har tänkt använda denna upplösning så räcker det. Dubbla D-sub utgångar. Bra konvergens, moire, konstrastrik bild enligt ett fåtal reviews. Den kostar bara 7500kr i Datorhandel! För F520 pris får man dubbla 21" :)

 

Jag behöver ej USB hub och extremt höga upplösningar. BNC utgång är inte så viktig.

 

Frågan om typiska Diamondtron skärmar är tillräckligt skärpa med tanke att dessa klarar bara 0,24 dot pitch. Och jag har haft dålig erfarenhet av min f.d. 17" Trinitron Adi GT56. Den var inte alls skärp, lite suddig. Trinitron linjer störde mig alltid. Inte så kontrastrik.

 

Jag kan tänka mig köpa en Hitachi 21". Eftersom min nuvarande 19" gjort mig tillfreställd genom sin perfekt, skärp, konstrastrik bildåtergivning.

 

Visst, jag har funderat på ett Matrox kort (G400, G450, G550). Men jag tänker använda 3D program o spel också? Kanske det blir en Radeon istället. Kanske hitta en begagnad matrox sen köpa Radeon R300 senare i sommaren/hösten. Vet inte.

 

Jag skulle ta risken att beställa skärmen från Tyskland. Då sparar man några tusen.

 

T.ex kromfärgad F520 kostar 12-13 tusen spänn där, i Tyskland. Mitsubishi 2060u kostar 8-9000kr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christian_s

 

Hitachi är lite speciella. Till skillnad från andra tillverkare vill de gärna ange horisontell dot pitch i stället för diagonal. Jag har ingen aning om varför men det anses ofta som missledande då denna har ett lägre värde. Jag skulle tro att diagonal dot pitch för den skärm du nämner är ca 0.25 mm. Dock låter 7500 rätt prisvärt till skillnad från Sony F520.

 

Radeon R300 verkar mycket lovande och jag har själv funderat på att vänta på den istället för att köpa ett GeForce4.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm kanske det är ett PR trick :) Jag tror att min 19" har ungefär samma värde 0,22 på horizontal pitch men ändå den var mycket skärp på ytan.. har inte kollat noggrannt på kanter och sånt. Jag har upplevt inte någon suddighet över denna skärm. Men jag kollade polarnas skärm IIyama vision Master 450 (diamontron 19") och Samsung 19" NF900, tror jag. Dessa skärmar jag upplevde som en anning suddiga. Kanske det är pga Diamontron/Trinitron teknik. Liten text ser ut inte så tydlig som på min Hiyachi 771.

 

Jag har aldrig testat någon bra "2Dkort" som Matrox o ATI. Det blir kul se bildkvalitet när jag ska fixa Matrox G400 o sätta det in min dator.

 

Hoppas att R300 är ännu snabbare än GF5 :) Så får jag mycket bra 2D o 3D prestanda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...