Just nu i M3-nätverket
Jump to content

3d-spel

Morpheus

Recommended Posts

Jag har en tanke på ett litet projekt som kanske låter lite löjlig...men jag skulle faktiskt vilja göra ett eget 3d-spel om min egen stads historia. Där skall man kunna se gamla byggnader och kunna gå omkring...

Jag kan ingenting om 3d och 3d-teknik. Jag har laddat ner ett program från nätet som heter Strata 3dbase och funderade på om detta är ett bra program till mitt projekt.

Själva programmeringen är inga problem. Den gör jag i Visual Basic...men själva 3d-bilderna blir lite svårare...

Vart skall jag börja någonstanns? Finns det någon kurs på internet?

Jag är mycket tacksam för svar!

hmmm....ska du verkligen göra 3dgrafik i VB?

nu vet jag inte hur det skulle kunna se ut i just VB men det smidigaste vore ju att använda det mest genomarbetade; nämligen DirectX genom C++....å andra sidan kanske det är för mycket att lära sig det...

men men...det var bara en tanke som slog mig..

//yaz

"Yes! That's right, you got a point there!"

Hur gör man med själva 3d-tekniken? Byggnaderna i spelet skall vara lika de hus som finns i staden. Måste man vara konstnär för att klara av såndana saker?

jerker olofsson

Du måste inte vara konstnär, men för att klara av att göra 3d modeller / 3d programmering för ett spel så behöver du några års träning :)

Du bör kolla upp 3D Studio Max, Lightwave eller något annat 3d modellerings program (som du kan ha råd med).. Där kan du med lite träning skapa byggnaderna och sedan spara ner dem på fil.

I din applikation får du sedan läsa in 3d-datan från filen och rita ut den själv eller med hjälp av ett 3d-API (DirectX (d3d), OpenGL..).

www.wotsit.org har mycket information om själva filformaten.

Jag håller starkt med om att VB inte är rätt språk även om det säkert är möjligt att komma åt OpenGL / Direct 3d ifrån det.

Om du söker lite på nätet så kan du hitta mycket. Kolla upp www.opengl.com eller ta ner Direct X SDK't från Microsofts hemsida.

• 1 month later...

Om du letar efter ett bra 3d-modelleringsprogram som går snabbt att lära sig ska du kolla in Rhinoceros (www.rhino3d.com). Väldigt intuitivt och lättjobbat. Kan exportera i de flesta 3d-format, om du behöver själva objekten i ngt specifikt format för den programmering du ska göra.

Du kan ladda ner en fullt fungerande tidsbegränsad evaluation. Om du sen vill köpa det är Rhino bland de billigaste (och bästa) 3d-modelleringsprogrammen som finns.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...