Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vadå för IDE harddisk DMA??


kösse

Rekommendera Poster

Skulle installera cubasis vst som följde med sb audigy ljudkort när följande dök upp på skärmen: SYSTEM CHECK. IDE harddisk DMA transfer mode. An IDE hard disk has been found that is not using the DMA transfer mode.Synchronization of midi and audio will suffer if the DMA transfer mode is not actived. Setting this options is highly recommended,but could have side effects if your IDE disk driver is not fully DMA compliant. If you are unsure,deselect this option and ask your computer supplier for advice* hould the DMA mode be activated for any suitable harddisks? (x) set DMA transfermode. *=It may be worth checking if DMA transfers are enabled in your BIOS settings or this option has no effect. No liability is accepted for inappropriate IDE drivers or BIOS settings. Detta var orddagranna meddelandet. Vad betyder detta och hur skall jag fortsätta installationen,kan det påverka andra program????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till Enhetshanteraren.

Välj Diskenheter.

Dubbelklicka på Generic ide disk...

Välj Inställningar.

Kryssa i rutan DMA.

Välj OK - OK

Starta om datorn.

 

 

/Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, cubasisen e installerad.Skulle annars va intressant om någon kunde förklara vad DMA som jag kryssa för betyder. (de kom ju upp ett meddelande att ändringen kan ge vissa funktionsstörningar)Tack så mycket!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kösse skrev:

Skulle annars va intressant om någon kunde förklara vad DMA som jag kryssa för betyder.

DMA = Direct Memory Access

Om man använder DMA så bör det gå fortare att Läsa/Skriva till hdn eftersom man inte behöver gå via CPUn.

 

 

 

/Milkman

 

[inlägget ändrat 2002-03-06 04:51:49 av Milkman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...