Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur göra vektorbild i photoshop?


puckot

Rekommendera Poster

 

 

 

Men det _går_ ju att göra i photoshop, så ifall det är det enda pgrmet man har...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, mjae.... i Photoshop kan man göra urklippsbanor. Jag tror inte det är fullgoda vektorillustrationer som man får med Illustrator eller FreeHand.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har ocså hört att man ska kunna skapa vektorgrafik i 6:an men jag vet inte hur.

 

/JANspeed

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så då måste jag lära mig illustrator illa kvickt nu alltså?! jee.. ..o ja som trodde detta skulle bli en lugn helg..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går visst att göra vektorbild i photoshop 6.0, men det är väldigt begränsat... I verktygsfältet finns miniatyrer av rektangel, rundad rektangel, ellips och polygon. Där finns även möjlighet att välja egen form. Alla dessa symboler blir vektorbaserade. Dock en viss begränsning att rita fria bilder...

 

/Malin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men..okej..så om jag gör en helfärgad ellips (oval) med text på, blir detta alltså då vektorbaserat? Hur blir texten?

Det lill jag vet om vekorgrafik är ju att bilden inte sparas i pixlar, så att man i proncip kan förstora / minska som man vill..stämmer det?

 

Sparar jag i...? Vadå exakt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade för skojs skull det malla påstod. Det blev INTE vektorbaserat för mig. Det blev raster av allt. Det syntes när man zoomade in i bilden. Men jag kan ju ha missat någon inställning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det SKA bli vektorbaserat - men du får ju inte glömma att ha 300 dpi och attt använda CMYK ifall det ska ut i tryck..!

 

Det syns tydligt i lagerpaljetten att det blivit en urklippsbana runt bilden.

 

Mvh Malin

 

[inlägget ändrat 2002-03-01 16:51:34 av malla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är med Cyberpet, tror inte heller att det går. Det eventuella vektorstöd som finns i Photoshop är väl endast för clipping paths, å det har man juh mindre nytta av i sammanhanget eftersom banan omsluter en area med pixlar... som förstås blir pixligare vid inzoom, om man inte gör om banan :)

 

Flash är bra på vektorgrafik annars, om Illustrator är lite för tungt ;p

 

Freehand är också en höjdare, fast tungt då förstås :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Svar JA på din sista fråga. Nej du kan inte göra vektortext i photoshop - men nu var det väl BILDER ditt ursprungliga inlägg efterfrågade..?!

 

Illustrator fixar vektortext.

 

/Malin

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck! Varför kan ni killar aldrig lita på att en tjej vet vad hon pratar om...!? Hela marknadsföringen av photoshop nr 6.0 gick ju ut på att presentera möjligheten att skapa vektorbilder. Personligen anser jag att illustrator är bäst på detta - finns mer möjligheter där.

 

/Malin

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag minns också marknadsföringen för PS6 om vektorstödet. Har dock aldrig någonsin utnyttjat det medvetet, och nu när jag försöker så får inte jag fram något vettigt resultat iaf? Finns liksom ingen större mening med att kapsla in vektorbanor i ett bitmappat filformat tycker jag? Men jag kan ha fel hörru ;p

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No offence malla, men jag är också tjej.

 

Om du tittar på hur man använder banverktygen och de så kallade vektorformerna så hamnar de under Banorfliken. Det är alltså utklippsbanor vi pratar om.

 

Ta ett exempel:

 

Gör en rekangel (eller cirkel om du känner för det) och visst, den färgas i lagerpaletten med din förgrundsfärg, men den har också en vektorram runt sig och om du klickar på tabben Banor ser du att det är en urklippsbana. Spara sedan bilden i eps-format och försök öppna den i Illustrator eller FreeHand och sen försöker du med hjälp av banverktygen i Illustrator eller FreeHand påverka banan i din figur du ritat i Photoshop så får du se att det inte är en äkta vektorgrafikbild.

 

 

[redigering] för att illustrera gjorde jag en skärmdump av en rektangel med rund hörn och drog upp den 1600% http://www.bazazz.com/pics/urklippsbana.gif [/redigering]

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

[inlägget ändrat 2002-03-02 16:19:15 av CyberPet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Yes, det var bilder jag undrade över fr'mst, bara spånade lite, tack för svaren!! =)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

 

Jag vill gärna berätta att det går alldeles utmärkt att skapa vektorgrafik i Photoshop. Förvisso är ritverktygen mer begränsade än i Illustrator men någon principiell skillnad är det inte. Vill man så går det för övrigt också utmärkt att klistra in banor från Illustrator.

 

Vektorgrafiken fungerar i alla filformat som stödjer vektorgrafik, t.ex. PSD, AI, PDF och EPS. Det gäller bara att se till att vektordata inkluderas när man sparar filen. Om man sparar till ett filformat som inte stödjer vektorer omvandlas de till pixlar. Inga konstigheter alls med andra ord.

 

Richard Rönnbäck

Adobe Systems Nordic AB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...