Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

1720 - Imminent hd failure


Tjabo1

Rekommendera Poster

Har en gammal Compaq Deskpro 166 med två hårddiskar på 1.0 resp 1.5 gig. Nu har den vid uppstart börjat visa ovan nämnda felmeddelade, och den lilla blå skylten "F1 Boot". Har ännu inte fått klart för mig vilken av diskarna den signalerar för. När jag sedan tryckt F1 eller F10 så startar Windos 98SE så snällt och inga problem tycks finnas. Nästa gång jag startar så händer samma sak. Har försökt komma in i Setup, men hur gör man??? Har försökt med alla F-tangenter, Ins mfl, men då tutar den bara och startar som vanligt.

Har någon nåt smart svar hur man kommer tillrätta med detta? Finns det något "doktor-program" eller nåt annat man kan göra eller gäller det att säkerhetskopiera och byta disk?

/Tjabo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att komma in i setup:en trycker man på F10 när markören ställer sig i övre högra hörnet, den föregås av ett "piip".

 

Imminent HD failure är en förhandsvarning om att någon av HD:na har signalerat ett problem.

 

Kolla på http://www.compaq.com/support/files/deskpro/us/index.html efter Diagnostics-disketter och kör en HD-test.

 

OBS! i bland ligger Diagnostic med i Bios-setup:en, det syns i så fall på menyn i Stup:en.

 

 

Bejo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer inget piip (saknar ljudkort), F10 hjälper inte, har försökt med olika F-tangenter, Ins, mfl, men jag kommer inte in i Setup-en.

Jag tankade ner diagnos-filena från Compaq och har konstaterat att det är hd2 (D:) som ger felsignal. Ingen panik, men irriterande.

Har dessutom kört Eudoras PC-check, Nortón Utilities, men inget fel hittas på diskytan i alla fall.

Men fortfarande konstateras imminent HD failure. (trött)

Går det att fixa eller är det bara att kasta ut disken? Än så länge kan jag läsa den när systemet väl har kommit igång.

 

/Tjabo

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

 

Nu har det slutat pipa och ploppa upp dessa meddelanden. Burken startar så snällt nu. Tillfälligt error?

Nåja...simma lugnt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...