Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Studerandelicens ??


Thomas E39

Rekommendera Poster

Thomas E39

Hej datalovers.

Var får man tag på en studerandelicens till Windows XP?

Microsoft meddelar att det finns en sådan, och att den till skillnad från tidigare versioner levereras med skiva direkt i butik.

Men det verkar som om ingen av de stora kedjorna (OnOff, Siba, El-giganten, Dustin etc etc) känner till något om den.

Någon som vet?

PS. Du vet väl att studerandelicens är giltig även för grundskolestuderande. DS

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Student licenser kan du köpa överallt, förr var det iaf så att du fick ett intyg från skolan att du var student, gick till affären köpte grejen och sen skickade du kvitto samt intyg till MS och fick pengar tillbaka.

 

 

---

Det är dumt att klä ut sig till älg andra måndagen i oktober.

- Vägverket

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för Win2000 var det så att jag fick betala priset för en tom ask med ett dokument i, som...

 

1) jag skrev under

2) en lärare skrev under att jag gick på den aktuella utbildningen

3) att han skriver under att han är anställd

4) en chef över läraren skriver under att läraren verkligen jobbar på skolan etc.

 

samt en stämpel under punkt 2-4 + telefonnummer, osv.

 

sen tog det ca 3-4 veckor så kom en CD med posten.

 

detta är troligen kvar i någon form

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas E39

Nej, det är ändrat så att man ska kunna köpa paketet direkt i butik, med CD-skiva. Därefter "lovar man att man är studerande, jag misstänker att detta sker på något sätt i samband med aktiveringen/registreringen av licensen. Detta fungerar ju eftersom registrering är obligatorisk för XP.

 

 

Hej datalovers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Det mesta på den sidan handlade ju om Office XP. Alltså ordbehandlarprogrammet. Men kan man verkligen köpa en XP-OS studerandelicens för cirka 500:- i Sverige?

 

 

MVH

pedagogen -som i så fall bums pensionerar sitt 98..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas E39

Vad jag förstått så handlar det om en uppgradering till WinXP Pro.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas E39

Office XP är lätt att få tag på som Studentlicens, den finns i var och varannan Onoff och Siba.

Däremot är det svårare med WinXP. Enligt MS så är bör man kunna säga till i butik att beställa hem, men det verkar svårare i praktiken. Eftersom ingen hittills har haft den i produktregistret så vet man ju inget om priser eller så. Men som sag, det ska gå, produkten finns. Det gäller "bara" att hitta ngn som har den i sortimentet.

 

Dock tror jag att man får räkna med en 1000-lapp (drygt) för den, inte 500.

/Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen.

Jag har nu gett upp!! Försökte med återförsäljare som borde veta, men det gjorde de inte. Slutligen fick jag artikelnummer hos Microsoft, men tydligen fanns det bara på engelska, det vatr det serienumret han hittade. Så jag gav upp, köpte en svensk uppgradering av Home-versionen och är fullt nöjd. Ja förutom att det var ett elände att få in en uppgradering av Home-versionen om man redan hade partitionerat hårddisken till NTFS. Det räcker tydligen inte att som tidigare bara stoppa in Win98-cd'n i cd-läsaren för att bekräfta att man har licensen, utan man måste installera uppgraderingen innifrån en befintlig Win-98-(eller ME)-installation.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...