Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vilket program för modellskapande?

MartinCedergren

Recommended Posts

MartinCedergren

Hej. Jag skulle vilja göra olika modeller, tex. designa en bil eller en båt. Det ska gå att se bilen i 3D och att kunna snurra den så att man kan se hela skapelsen både framifrån, från sidan och bakifrån. Om det går att "gå in i bilen" så att jag kan skapa en interiör vore det också super. Detta låter som att jag skulle behöva någon form av cadprogram?? vilket program ska jag använda?

Mvh Martin C

strata 3d eller strata studio pro är både kraftfullt och enkelt - tror tom att man kan direktexportera till qtvr. annars beror det lite på hur du vill använda/presentera slutresultatet.

gmax, lillebror till 3d studio, kan man exportera resultatet till vissa spelmotorer "för uppspelning".

multigen används i viss industri, även spel-dito har jag läst/sett. vet inte hur svårt det är att lära sig.

MAX VIZ för design är väl en höjdare för detta, 'billigt' och enkelt - dock med det hemska MAX-gränssnittet. GMAX är annars gratis så kör hårt... (www.discreet.com)

Ren polygonmodellering är fortfarande oslagbar i Lightwave Modeler förstås, men det låter som en onödigt dyr investering :) Dra hem ett demo å testa... (www.newtek.com)

Båda ovanför (osäker på GMAX) kan exportera till bland annat QTVR.

Ett riktigt CAD-program är förstås mer precist, men tråkigare (typ Solidworks produkter :)

--

.Weyland - föreslår skumma alternativ för CAD-design :]

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

• 3 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...