Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

färger på skärm o i tryck..?


puckot

Rekommendera Poster

Hej!

Undrar lite om det här med webbfärger och hur man ser dem i tex Photoshop. Hur kommer de se ut på papper egentligen?

Och hur ser "europatryckskalan" ut..? Hur skriver man?

Vill verkligen vara säker på att just den färg jag ser på datorn är den nyans som kommer bli på pappret. Men hur gör man? Jag vill göra en affisch, måste jag då prova mig fram till vilka färger som ser bra ut i tryck?

Eller kan man gå till ett tryckeri o kolla hur en viss färg kommer se ut på ett visst typ av papper..?

 

Har inga dyra skärmkalibreringsverktyg. Vet knappt vad sådana är.

 

Och hur ser pantoneskalan ut..?¿

 

 

Tacksam för svar! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pucko!

 

Jadu, det där finns det folk som har skrivit hela böcker om.. En är Mattias Nymans "Bättre bilder i tryck" Köp den :)

 

Men i korta drag..

 

För att lita på det som du ser på skärmen måste du ha en bra, kalibrerad skärm och rätt skärmprofil för det papper som du ska trycka på.

 

Hur olika färgblandningar ser ut är olika i olika pressar, på olika papper med olika tryckfärger..

 

Du kan fråga tryckeriet om dom har någon färgguide för det papper du ska trycka på. Det är en "katalog" som är tryckt i tryckeriets press med dennas förutsättningar med alla tänkbara färgplattor i. En sådan kan man använda för att veta hur man ska blanda för att en platta ska se ut på ett visst sätt på ett visst papper.

 

När det gäller bilder är det lite svårare. Det bästa är om du kan få hjälp med att kalibrera din skärm så den är hyffsat bra, sedan får du kolla hur det blev på provtrycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...