Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Program

KjellGunnarsson

Recommended Posts

KjellGunnarsson

som körs automatiskt utan att JAG vill det makes me mad... Har försökt stoppa det jag kan men vore tacksam för vad man skall försöka stoppa och hur ! Kör XP professional.

Festina lente

Vilka program är det som körs automatiskt? Bra att veta, för att kunna ge tips om hur stoppa.

Voodoo chile (slight return)

KjellGunnarsson

Nja, i stort sett alla program som skickar hem upplysningar om min dator till sin egen sajt, i första hand Microsoft förstås (har stoppat Messenger som jag inte använder) men även många andra program som har smugit in nån liten fil i min dator utan att jag vet om det.....

VAR ligger dom filerna - kan man gå in å sparka dom på tasken och slänga ut dom ???

Kör AVG antivirus och Zone alarm brandvägg som jag tycker funkar bra.

Festina lente

För att XP ska fungera så körs ett antal tjänster med automatik. Visst går det att stoppa ett antal. Men då måste man verkligen veta vad man gör, så att inget livsnödvändigt stoppas.

För att stoppa tjänster går man till Kontrollpanelen, Prestanda/Underhåll, Administrationsverktyg. I det nya fönstret dubbelklickar man på Tjänster. Många av tjänsterna sätter XP vid installationen default till automatisk. Men har man ingen skrivare, ingår inte i nätverk, autouppdateringar t.ex. så kan man inaktivera de tjänster som är kopplade till dessa. Vilket jag gjort med följden något snabbare uppstart och mindre systemresursåtgång.

Sen kan man också utan att ha valt det fått ett antal program som autostartas.

Gå till Start, Kör/Run och skriv: msconfig och tryck enter så hittar du en flik som heter autostart. Där kan man inaktivera onödiga autostarter.

[inlägget ändrat 2002-03-01 17:35:00 av Maratonmannen]

KjellGunnarsson

Jesses ! Har följt dina råd och XP har förvandlats till en frustande hingst vid startsnöret på V75......

TACK !!!

Festina lente

" Har följt dina råd och XP har förvandlats till en frustande hingst vid startsnöret på V75......"

Då är det bara storvinsten kvar att vänta på då...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...