Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Windows XP + rarfiler + CRC-error = ?

H a z z e

Recommended Posts

Tjena datanördar!

Jag har en massa rarfiler på hårddisken (XP-dator), som är kollade med "FlashSfv", de är ok! Men när jag packar upp så precis när den e färdig säger den att det är crc-error!??!

Men när jag bränner ner rar-filerna på cd och packar upp dom i min win98dator så funkar det.

Detta problem infinner sig alltså i min XP-dator, den är för övrigt helt nyinstallerad, e det nåt tillägg som måste installeras eller vadå?

Tacksam för tips och länkar där hjälp kan fås... Obs, jag har sökt på forumen utan framgång...

Mvh. Hazze

[inlägget ändrat 2002-03-02 22:46:59 av H a z z e]

• 1 year later...

tänkte bara kolla om du fått nån vettig förklaring på detta?

90% av alla exe, rar eller zip jag hämtar blir corrupta och dom klagar på crc.

jag har länge trott att det har med hastigheten jag hämtar filerna i att göra. i och med att den är ganska hög. dvs oftast över 1 MB/s. och att den då kanske inte hinner med riktigt.

men isf är det ju helt sjukt. att dagens datorer inte kan hantera riktigt bredband...

vet du nåt?

/Dark Rider

Stefan Eklinder

Du råkar inte ha den där lilla textfilen som har en tendens att förstöra data i XP?

Bugg i XP förstör data

Microsoft varnade redan i november för fel i en av sina wizards. Enligt Microsoft kan det felaktiga assistentprogrammet förstöra data och systeminställningar. Det gäller dock bara för datorer med XP förinstallerat av datorleverantören, och enligt Microsoft gäller det bara (från november 2001) engelsk version av XP. Wizarden skapar en fil kallad Undo_guimode.txt i katalogen Windows\System32. Filen stökar sedan till ordentligt, riktigt hur har vi inte fått kläm på. Microsoft rekommenderar sina kunder att slänga den felaktiga filen Undo_guimode.txt.

Felet kan sedan inträffa när användaren uppgraderar, lagar eller installerar om operativsystemet. Det uppträder både i Home och Pro, men har man slängt Undo_guimode.txt är det lugnt.

(Källa: Microsoft Knowledge base Q312369)

Länken fungerade inte, så jag får ta ett citat från http://www.databyggarna.com från deras sida Mer om XP.

Har inte textfilen själv av någon anledning. Kanske har jag tur som är förskonad från den. :-)

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

Jonas Ridderstråle

[inlägget ändrat 2003-07-23 20:28:27 av Stefan Eklinder]

ack, trodde att "this is the one" men jag hittade heller inte den textfilen :(

men tack ändå stefan! :)

jag har för övrigt haft mycket problem med just xp. frågan är om det kanske är ett svåraddresserat hårdvaruproblem på min ett år gamla dator:

minst 3 blåskärmar per vecka. kan komma när som helst typ när man bläddrar i en mapp eller spelar ett spel.

hänger sig minst 1 gång per dag. kommer när man typ minnimerar en mapp eller stänger ett fönster. oftast går musenpekaren att röra och musiken fortsätter i bakrunden. men allt är låst. inga knappkombo funkar. möjligtvis "sleep" efter några minuter.

efter jag kört in UxTheme patch för att kunna ändra styles utan att ha styleXP, hänger sig ofta mappar i några sekunder och vissa delar av mappen blir vita o visas inte. det spelar ingen roll vilket theme jag använder.

har försökt patcha tillbaka den gamla UxTheme men det hjälper inte.

ominstallation av xp hjälper säkert detta problemet men dom andra problemen avhjälps inte.

den är verkligen oberäknelig...

nån som har nån ide?

/Dark Rider

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...