Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ATX/AT!!!


Rogge2

Rekommendera Poster

Hejsan!!!

Jag hade frågat er förut angående om det räckte med att byta nätaggregatet så att det blir till ATX-låda.

 

Jag fick som svar att man blir tvungen att köpa en helt ny låda och att ATX-låda innehåller fler kortplatser för att kunna använda moderkort som är i ATX. De flesta ATX-lådor har plats för 7 kortplatser.

 

Min AT-låda kan få plats med hela 8 kortplatser!!!

 

Då undrar jag fortfarande om man ska köpa en helt ny låda eller om det räcker med att bara byta nätaggregatet???

 

Är det fler skillnad på AT resp. ATX???

 

Tacksam för ett svar!!!

 

MVH Rogge************************************

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att se det från andra hållet..

 

Förut hadde jag ett moderkort som stödjer både AT och ATX (dvs har båda sorters strömkontakterna).

Till det så bytte jag bara chassi senare och det var inga problem åt det hållet.

 

Att bara byta nätaggregat ska räcka, såvida det inte tillkommer andra komplikationer, såsom att mus, t-bord, usv, seriell och paralellportar sitter där dom sitter på ett ATX-moderkort, medans ett AT-moderkort brukar bara ha tangentbordskontakt, och därmed brukar AT-lådan bara vara ampassad för att ha tangentbordskontakt av DIN-typ (inte mini-DIN).

 

Men du förstår nog vad jag menar.

 

Skruvhålen för fastsättning av moderkortet är baby-at på båda. Dock så finns det "A" och "B", typ, men dom flesta chassin brukar ha fler hål än nödvändigt! :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...