Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken är den bästa 17" crt skärmen


Pianoman

Rekommendera Poster

Vilken räknas som den bästa 17" skärmen? Jag vill köpa det bästa, men jag vet ej vilken skärm det kan vara. Är det någon som kan tippsa om det? Eller var jag kan läsa tester mer än Tom's hardware guide, och idg's hemsida?

 

Tack alla för hjälpen!

 

Ha det så bra!

 

Hejdå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Varför duger inte IDG:s tester?

Ärligt talat verkar det inte finnas så många färska tester av 17-tummare eftersom folk idag vill ha större grejor.. (och därmed testas större grejor mest).

 

Här ska du få några generella råd som (om du följer dem) kommer att resultera i ett bra skärmköp: (du får göra ett eget litet "test" i butiken helt enkelt)

 

När du köper 17-tummare (eller vilken crt-bildskärm som helst) så titta efter ett så platt bildrör som möjligt. Därefter väljer du ett kvalitetsmärke: Philips, Sony, Samsung, Viewsonic.

 

Skärmen skall klara allra minst 1024x768 i 85 Hz. (minimikrav som alla skärmar idag uppfyller) Helst skall skermen klara nämnda upplösning i 100 Hz eller mer. (Vilket kvalitetsskärmar klarar idag).

 

Eftersom det rör sig om 17" så är inte max skärmupplösning det viktigaste man skall titta efter utan att den skall visa bra bild (utan moiré) vid 1024x768 och vid 1280x1024 som är de "vettigaste" upplösningarna för 17".

 

Vidare skall bilden inte "hoppa" när man öppnar nya fönster, och så skall lineariteten vara bra. (ett fyrkantsnät i fullscreen skall vara absolut fyrkantigt på hela bilden)

 

När det gäller en 17-tummare av toppkvalitet så får du räkna med att betala runt 3500-4000:-

 

Det finns dock bra skärmar för mindre, men du ville ju ha det bästa..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

för bästa bild på dom så jämför hur många Hz den klarar av att visa i 1024x768 minst 85 Hz, men för en bättre upplevelse bör det passera 100. Samt ett så lågt värde som möjligt på "dotpitch". Kolla även på storleken av faktisk bildyta så den inte är 15", utan den bör kunna vara 16.25" eller upp till 17".

 

Då får du fram dom bättre av skärmarna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite länkar till tester:

 

http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,41402,pg,2,00.asp

 

http://computers.cnet.com/hardware/0-2645871-7-2313945.html

 

Som sagt så många gånger tidigare, Triniton/Diamondtron ger oftast bäst resultat. I alla fall trevligast för ögonen att stirra på i timmar.

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...