Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Utforskarens "Öppna med"-dialog!

Christian Eriksson

Recommended Posts

Christian Eriksson

Hej!

Jag har problem med Utforskarens "Öppna med"-dialog eller snarare när jag väljer alternativet Netscape i dialogen. T. ex när jag från Utforskaren vill öppna en html-fil med Netscape istället för med associerade Explorer så går inte det. Visst kan jag starta Netscape först och därifrån öppna filen men jag vill ändå att det ska fungera med "Öppna med"-dialogen! Felmeddelandet jag får är

Det går inte att hitta filen C:\PROGRAM\NETSCAPE\COMMUN~1\PROGRAM\NETSCAPE.EXE eller en av dess komponenter. Kontrollera sökväg och filnamn och att alla nödvändiga DLL-filer finns tillgängliga.

Men programmet finns verkligen i den angivna sökvägen så felet måste vara något annat. Hoppas någon vet något om detta. Jag misstänker själv att lösningen kan finnas någonstans i registret.

Tack på förhand!

PS. Operativsystemet är windows 95. DS.

• 2 weeks later...
Christian Eriksson

Hej!

Det är just de felen jag vill kunna rätta till! Enda sättet verkar vara att ta bort alternativet helt och hållet från "Öppna med"-dialogen och sedan starta programmet igen från Utforskaren (så som du beskrev i ditt första svar). Ett problem är att avlägsna alternativet från "Öppna med"-dialogen. Har lyckats göra det genom att i registret "deleta" alla poster som innehåller alternativets sökväg (sökvägen visar sig i ett felmeddelande om alternativet inte fungerar).

Sammanfattningsvis så vill jag fortfarande veta var de data finns lagrade som genererar posterna i "Öppna med"-dialogen. Kanske krävs det att man innehar "Windows 95 Resource Kit" för detta.

Mvh Christian Eriksson.

Christian Eriksson

Som jag förstår det så anger alternativen i "Öppna med"-dialogen inte associationer. Däremot så ger dialogen en möjlighet att associera filtyper med program men associationerna hittar man precis som du skriver i Visa\alternativ\filtyper. Där kan du även ändra associationen direkt om du väljer Redigera för filtypen och sedan ändrar sökvägen för open-åtgärden. I fallet med Netscape löste jag dialogruteproblemet på ett sätt som beskrivs i http://discussions.virtualdr.com/Forum1/HTML/004380.html

Jag ska ändå prova ditt förslag för filtypen .pdf. Jag har nämligen två acrobat-alternativ i "Öppna med"-dialogen (http://www.algonet.se/~c-eriks/oeppna_med_acrobat.gif) varav det ena (ACROBAT) inte fungerar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...