Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Typsnitt i Mac

Jan Kivisaar

Recommended Posts

Har sysslat en del med Mac, men eftersom skolan företrädesvis har PC så är jag inte lika hemma på Mac.

Nu har jag ett problem med typsnitt. Jag har fått en typsnittsfil som jag ska försöka använda på PC. Problemet är att den tydligen är i något Mac-format, som inte går att konvertera.

Filen slutar med ".bin" och när jag försöker köra filen i CrossFont säger den att den inte kopierades på rätt sätt från Mac. Det måste med någon "fork-fil".

När jag försöker använda filen direkt på Mac i stället, så säger den att detta är en typsnittsfil och att den måste dras till typsnitts-mappen. Men det hjälper inte; den hoppar visserligen i mappen utan att knorra, men jag kan inte använda den i något program.

Alltså: Hur kan jag enklast konvertera .bin-filen till PC-format eller åtminstone att användas på Mac? Filen i fråga är av postscript-format och finns att tillgå om någon så önskar... :)

\\ // Jan K.

Ellie: "Dad, do you think there's people

on other planets?"

Ted: "I don't know, Sparks. But I guess I'd

say if it is just us...

seems like an awful waste of space."

(Contact, 1997)

Jag blir lite förvirrad. slutar filen på .bin så är det ju en binär fil, som bör packas upp med StuffIt Expander för att funka i Macen.

Det finns dessutom flera typer av typsnittsfiler. Dels truetypetypsnitt som brukar funka rätt smärtfritt och dels ett skärmtypsnitt och ett postscripttypsnitt (skärmtypsnittet och postscripttypsnitten brukar hänga ihop, har man den ena så har man den andra i Macen).

Är det ett truetypetypsnitt så kan man finna den direkt i typsnittsmappen eller i en typsnittsväska och symbolen har tre A:n (en stor, en mindre och en liten) medan ett skärmtypsnitt har ett enkelt A och brukar ligga i typsnittsväskor och postscriptstypsnitt brukar se lite annorlunda ut (inte något A alls ibland och ibland ser de ut som ett Adobe A, beroende på vem som ritat typsnittet).

Det är den enda hjälp jag kan ge dig just nu, kolla hur ikonen ser ut i Macen. Är det till exempel ett enkelt A behöver du även postscriptsversionen av typsnittet också för att kunna använda för utskrift osv.

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

Jag provade att använda filen på en av skolans iMacar och då blev ikonen ett stort A utan att jag försökte packa upp den eller något. Jag vet inte hur det fungerar i Mac, men i PC kan man göra så att Windows automatiskt "packar upp" packade filer när man vill titta på dom. Något liknande här kanske?

Här ser alltså ikonen ut som ett stort A, vilket gör att jag (enligt Dig) även behöver ps-versionen för att kunna använda den för utskrift. Jag som trodde att det var just ps-versionen jag hade! Attans... :-/

Om någon vill ge sig på ett försök med filen i sig, så vore jag mycket tacksam. Den finns att hämta ner från följande katalog:

http://www.hbg.lth.se/~m00jki/test/

\\ // Jan K.

on other planets?"

say if it is just us...

(Contact, 1997)

kiwi skrev:

" Jag provade att anvŠnda filen pŒ en av skolans iMacar och dŒ blev

ikonen ett stort A utan att jag fšrsškte packa upp den eller nŒgot. "

Jag plockade hem nedanstŒende binŠrfil

Anledningen att den plev upppackad

automatiskt var nog fšrmodligen att

Expander anvŠnder skrivbordet som "watch folder" dvs att allt som kommer pŒ (som gŒr att packas upp )

skrivbordet behandlas av expander

Tar man info pŒ filen sŒ fŒr man upp

fšljande data:

Typ: Postscript typsnitt

Version: Adobe System Incorporated

Aha, det var därför filen verkade vara uppackad trots att jag inte rört den.

Så det var alltså en PS-font, det var ju bra! Fick Du den att fungera?

\\ // Jan K.

on other planets?"

say if it is just us...

(Contact, 1997)

Jag packade upp den med StuffIt Expander och fick då ett Adobeliknande A, dvs postscriptfilen. Du behöver med andra ord skärmtypsnittet också för att det ska funka att använda typsnittet i datorn.

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...