Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför XP?


Joakim Åkerström

Rekommendera Poster

Joakim Åkerström

Hejsan,

 

Har svårt att finna glädje över ett OP som inte ens går att installera.

 

Har 2 datorer.

En äldre 350 Hz med SCSI (Fireport 40, YamahaCDRW4260 och Plextor 40) med ett gammalt voodoo2-kort samt ett nätverkskort.

Här påstår installationen att cdrom saknas. Antar att man ska installera SCSI på det alternativet som kommer upp. Men orkar inte bry mig, och varför ska man ens behöva ange det alternativet. Det är väl programmet som ska installera och inte jag? :)

 

En lite nyare AMD 1GHz, Abit KT7RAID (2HD i RAID-0), 512 RAM, ASUS V8200 Ti200, 2xnätverkskort, (urkopplat USB2-kort) samt ett Audigy Player. Installationen hänger sig med en blåskärm där den påstår att ngn slags kernel avslutades med ngn tråd i mutex och ett felmeddelande 0X4000008A

 

Ok, har hört mycket bra om WXP men samtidigt stora installationsproblem.

 

Se detta som ett inlägg i debatten eller kom med ngn smart ide hur man ska gå vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter juh som om du i båda fallen ignorerar grundkravet att du förser installationen med korrekta drivrutiner för dina "scsi-kort". I första fallet är det uppenbart, i andra fallet är det samma sak om du försöker installera på diskarna på raid-kontrollern.

 

I båda fallen letar du upp drivrutinerna, lägger på en diskett, bankar på F6 i början av installationen, stoppar in disketten och följer instruktionerna. Tämligen okomplicerat. Återkom gärna...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Åkerström

Ok, SCSI är nog inga större problem med att fixa.

 

Men, RAID-kontrollern. Drivrutiner? Syftar du på Highpoint370 då (det är kontrollern)?

 

Utveckla gärna

Mvh

Joakim

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, drivrutiner till (IDE)raid-kontrollern för windows xp, som ser den som en scsi-kontroller bland alla andra.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Åkerström

Format c: och sedan nedanstående.

 

Nja, det visade sig att de raid-drivarna jag laddade ned och lade på diskett redan fanns i XP, så den gubben gick inte.

 

Exakt samma blåskärm

"Kerneltråd avslutade medan den höll en mutex"

0x4000008A (0x8231FDA8, 0x8232A8B0, 0x00000000, 0x00000000)

 

Har den senaste biosen så det kan ju inte vara det heller. Sedan har jag en kamrat som oxå kör RAID och han körde INTE in några speciella drivrutiner, utan laddade XP normalt.

 

Så kan det gå

Joakim

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Joakim Åkerström

Får börja med att "äta upp" lite av vad sa jag tidigare. Men, det visar sig som vanligt att "Ingenting är omöjligt, det tar bara lite längre tid"

 

Trägen ger sig inte som det heter.

 

Bort med alla korten i datorn. In med ett G2MX kort, bort med 512 MB (Winbond, 133) och in med 128 MB.

 

Installation av XP, F6, in med nya drivare för HTP370 RAID, vips kom man förbi den gamla irriterande blåskärmen.

 

In med alla kort jag tog bort samt tillbaks med AsusV8200Ti200 och det gamla 512 MB minnet.

 

Slutsats: Tja, kompabilitetsproblem XP/HGårdvara eller otur? Kanske en kombination.

 

Ge aldrig upp

 

/Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...