Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
AddeLadde

Svarsadress

Rekommendera Poster

AddeLadde

Hur ändrar jag svarsadressen för en exchange mailadress? Går det att ändra så att den mail adress som motagaren ser vart mailet är skickat från så att den blir än annan en den som i verkligheten har skickat den.

/Andreas

[inlägget ändrat 2002-02-26 19:38:50 av AddeLadde]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Micke28

Hej!

I och för sig borde du kunna ändra avsändande epostadress till vad som helst. Men om den som får epostmeddelandet svarar på den epostadressen och den inte finns... ja då... men det är kanske det du är ute efter?

Använder du Exchange 2000 gör du ändringen i AD users and computers under emailaddress (för den användaren det gäller). I 5.5 ändrar du epostadressen ja, det kommer jag inte ihåg :-) men det finns en flik som heter epostaddress eller liknande (i Exchange 5.5 administrator och den användaren det gäller)

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
AddeLadde

Det är ungefär så jag hade tänkt mig.

Jag har ett domännamn som är kopplat till Exchange servern men det riktiga domännamnet som jag vill att all e-post ska komma till är ett annat och går till ett webbhotell eftersom deras mailserver är betydligt stabilare och har bättre access. Exchange server hämtar sedan mailen på webbhotellet och fördelar ut den till Exchanges olika konton. Det jag vill är att när jag skickar så ska adressen ska ha samma domännamn som på webbhotellet.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Micke28

Hej!

Två små frågor bara, hur hämtar ni eposten från ert webbhotell idag?

Vad har ni för Exchangeversion?

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
AddeLadde

Hej

hur hämtar ni eposten från ert webbhotell idag?

Med pop3

Vad har ni för Exchangeversion?

Exchange Server 2000

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Micke28

Hej!

Det enklaste torde väl vara isåfall att i systemmanager ändra default emailadddess policy. Du hittar den under recipients, default policy och fliken emailaddress (policy). Ändringar du gör där påverkar alla användare.

Men du bör gå igenom och redigera och eventuellt ta bort de adresser du inte vill ha kvar (med gamla domännamnet) alla konton därför att den nya adressen blir "alias"@foretaget.se.

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
AddeLadde

Tackar

Ska pröva lite senare återkommer om det blir några problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
AddeLadde

Jag har prövat men det fungerar inte riktigt så bra som jag har tänkt mig.

Jag vill ha mitt domännamn som går till min server fast svarsadressen ska vara en annan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Micke28

Hej!

Förändringen av emailpolicy gör att din svarsadress blir till den du bestämmer.

Men jag kan å andra sidan tänka mig att er ISP får problem med att hantera de nya epostadresserna.

Kan du beskriva utförligare vilka problem som uppstår. Din fråga hör inte till de absolut vanligaste konfigurationerna - och jag har inga maskiner att själv laborera med.

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
AddeLadde

Om jag ställer in default policy till

domän.se istället domän.nu som är domänamnet som går till exchange servern. Om jag på mitt pop konto har en adress som heter test@domän.se och den adressen finns inte i exchange server. Försöker jag skicka till test@domän.se från en klient via exchange försöker den hitta e-postadressen på servern inte hos min ISP. Vilket resulterar i att man får ett fel mail om att adressen inte finns

Förstår du?

[inlägget ändrat 2002-03-01 15:41:57 av AddeLadde]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Micke28

Ja, jag misstänkte resultatet skulle bli så. Prova det här då.

A) Ställ tillbaka defualt emailpolicy till domän.nu (ursprungsdomännamnet).

B) På användaren (i AD) test@domän.nu skapa en till epostadress som heter test@domän.se. Du skall då ha två epostadresser test@domän.nu och test@domän.se

C) Välj att test@domän.se skall vara default epostadress. Denna adress blir då avsändande epostadress.

Resultatet blir att du nu har två epostadresser: en med .se och en med .nu. När användaren skickar sin epost blir .se avsändareadressen och din isp borde kunna leverera epost till .nu adressen.

Jag vet inte om det här fungerar praktiskt med olika domännamn. Man kan på det här sättet i allafallundvika att avsändare stavar mottagarnamn på olika sätt genom att lägga upp både (exempelvis) test@domän.se och tect@domän.se (om nu någon skulle få för sig att stava/skriva fel).

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
AddeLadde

Jag har redan prövat det som du beskrev men det blir ändå .nu adressen som visas på svarsadressen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Micke28

Hej!

I såfall har jag nog ingen bra lösning på ditt problem... tyvärr.

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
AddeLadde

Tack i alla fall

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...