Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

det mest underlägsna operativsystemet


Victor Akell

Rekommendera Poster

Jonas Wikström

Kan inte nån se till att banna mr Victor Akell från den här huvudtråden överhuvud taget. Är uppriktigt sagt så väldigt trött på dina dååliga inlägg och dina helt otrovärda svar.

 

Hoppas att det inte blir mer än ett svar på den här tråden. Bannlys Victor!!

 

///Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roy och Roger har en mac ihop,

Roy och Roger har en mac ihop,

Roy och Roger har ett liv en dröm ett hopp en mac tillsammans.

 

*sjunger glatt*

 

Det ordnar sig vettu,

ring maj sen!

 

;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunna Windows det kan väl "alla" idag?

Vad är det som är svårt med windows, om ni vill ha problem så installera Linux på en helt normal PC så har du problem som räcker i flera år!!!

 

/Fredrik Sundström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Hej Petra!

 

Skillnaden är att jag inte ljuger och om det är något jag är osker p nämner jag det INTE. Jag faxar dig gärna fakturan om du vill??

 

Förresten fattade inte riktigt ditt inlägg där, är det du som kommit fram till att ditt slutliga pris hamnade alltså på 15000:- uhmm om inte jag missförstår mig är det 1500 :- högre än iBooken eller? Jag tycker inte heller 1500 är speciellt mycket pengar för en dator med MER utrustning, likvärdig (enligt mig bättre) prestanda och framförallt större expansionsmöjligheter.

 

Skillnaderna i utrustning mellan datorerna!

 

Best 5150 IBook

CPU 366 Celeron 333

Mem 64 MB 32 MB

Displ 12.1 12.1

Disp Mem 4 MB 4 MB

S-Video Yes No

PCMCIA 2 Slots -

IRDA Yes No

DVD Yes No

 

+ Tusentals 3:e partsprodukter när det gäller 5150

 

/// Jonas

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas

Vad har jag ljugit om ? Vore kul om du kunde precisera din kritik & ännu roligare om du levde som du lär

citat :

" och om det är något jag är osker p nämner jag det INTE"

 

Själv blandar du ju ihop Anne & Petra & vinglar rätt friskt , saknas flickvän ?

 

Din jämförelse mellan din dator & ibook faller ju också rätt platt . När man vet att iBook är minst dubbelt så snabb som din Best dator p.g.a sin övelägsna RISC processor , mycket bättre skärm och AirPort tekniken är ju totalt överlägsen IrDa , dessutom får man ju ett överlägset operativsystem .......

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

ÖÖhh!

 

Vad beträffande mitt privatliv tycker jag det inte har med den här tråden att göra.

 

Dubbelt så snabb? Du snackar som vanlig en massa goja. Självklart stämmer det inte.

Skärmarna är det antagligen ingen skillnad på dom är lika stora och upplösningen detsamma. Det finns ingen större skillnad på grafikkorten heller.

 

Skillnaderna ligger istället i att IBooken är totalt värdelös i stöd av utbyggnad och tillval. Eftersom den inte har några PCMCIA portar kan man ju undra om dom varit dumma i huvudet. Vad jag har förstått är Airport tekniken inte bunden till Apple utan fri. Skulle inte förvåna mig om Lucent redan har ett PCMCIA för detta. Eftersom jag har min laptop till mobil data kör jag självklart BlueTooth istället. Några bra programmvaror för detta hittar du nog inte på några år framöver för Mac. Oavsett detta är skillnaderna i pris på dess tillval av hårdvara som dag och natt. Det handlar ju som sagt om tillgång och efterfrågan. Jämför bara skillnaderna i pris när det gäller utbyggnad av minne.

 

Ditt snack om att MacOS är ett överlägset operativ har vi ju tagit upp så många gånger. Det är ju ett totalt värdelöst, urgammalt operativ med ett fjantigt uppsminkat GUI. Det stödjer ju inte ens preemtive multitasking och dynamiskt minne *asg*. Det skulle vara samma sak som att man fortfarande körde Windows 3.11 fast med ett annat GUI, så gammalt är tekniken. Ni Macanvändare jublar över MacOS X som just har dessa tekniker och tycker att det är så fantastiskt och otroligt. Wow så coolt ett operativ med riktig äkta Multitasking, vänta det är helt otroligt, vi är inte själva längre tvugna att själv på egen hand allokera minnet till våra installerade program. Det är helt fantastiskt det gör operativet själv ÅT oss, så snällt! Inte bara det krachar ett program krachar inte hela operativet, det är ju helt otroligt. Det kan inte finnas något så otroligt operativ någonstans. Det sjuka och absurda är att alla övriga operativ förutom Apples redan har det och har haft det LÄNGE.

 

Nej som tur var har den stora majoriteten fattat detta och använder därav inte MacOS, det är bara futtiga 8% som febrilt klamrar sig fast vid sitt GAMMLA enligt dom GOA och såklart trygga operativ. Fast det är klart, jag förstår dem. Macanvändare är ju kända för att inte vara speciellt avancerade, tekniska är dom absolut inte. Då förefaller allt annat helt tydligt, ett nytt operativsystem med nya tekniker innebär högre inlärningströskel vilket ogillas av Macanvändare, det ska ju vara så enkelt att det hela iallafall för mig blir omständigt, löjligt och tom idiotisk. Det är ju inte för inte som den är kallad sekreterardator.

 

Nej det är såklart inte ett överlägset operativ det är underlägset alla, i jämförelse med NT, Linux och 95/98 är det urålderligt......

 

 

/// Jonas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler fixar?

Men macen kommer ju ut i nya versioner stup i kvarten.

7.6.4.3.2.14.45.56 eller nått...kanske lite överdrivet :)

skillnaden är den att man får oftast BETALA för uppgraderingarna

Farsan svär sig hes över macen och deras policy.... han beklagar dock att han MÅSTE använda macen för att kunna köra ett DYRT mac cad prgram...som han ända måste konventera till PC då alla andra kör PC

Anledningen till att han kör mac är att han blev lurad att köpa en 100k kr maskin..som blev omoderna på nolltid.... och inte faen kan han uppgradera till en bättre maskin...nej köp nytt tycker apple!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas varför motsäger du dig själv ?

Du påstod ju att du inte skrev om saker du var osäker om & aldrig ljög i ditt inlägg viml,ar det ju av bådadera. iBook har faktiskt en PCMCIA plats där FireWirekort & andra kort kan sitta & dessutom har den USB så utbyggbarheten får nog betecknas som god ! Och vad det gäller skärmen så är du ganska fånig när du påstår att de måste vara av samma kvalite bara för att de har samma storlek & upplösning , fakta är att iBook använder en nyutvecklad skärm från Toshiba som är överlägsen tidigare TFT skärmar. Och grafikkorten skiljer sig på några viktiga punkter .

 

Att Apple tillverkar världen snabbaste bärbara datorer trodde jag att du visste eftersom alla som någon gång jämfört PowerBooks kvickhet mot bärbara WinPC datorers seghet , lätt konstaterat att det är ingen match , APPLE's snabba RISC processorer springer ju ifrån Intels CISC processorer som dessutom ej är optimala till bärbara !! det finns en mängd tester mellan PoerBooks & bärbara WinPCäs & Apple vinner jämt vad det gäller grafik m.m.

 

Vad det gäller din okunskap om MAC OS så talar den ju för sig själv , det är uppenbart att du aldrig använt eller försökt sätta dig in i MAC OS , ett OS som är betydligt stabilare än alla WIN - OS

och dessutom mycket smartare. Att påstå att hela Mac'en går ner av en applikation är ju korkat , det är ju bara att stänga av applikationen utan att omstarta !

 

Ditt påstående om att Apple bara har 8% av marknaden stämmer ju inte heller MAC OS har ca 65% av den kreativa marknaden & ca 15 % av hemmamarknaden & MAC OS växer starkare än WIN , detta av en enkel anledning de som vet något & själva får välja dator använder MacIntosh mest p.g.a att MacIntosh - systemet verkligen fungerar oerhört mycket bättre än WIN i praktiken.

 

Angående MAC OS X så är det inte minneshanteringen eller multitaskingen som imponerar utan helheten & skalbarheten Windows har inte en sucke mot MAC OS X , ett OS som är i princip totalkompatibelt med allt & dessutom går rocksolid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pentium Pro, Pentium II och senare är INTE CISC utan RISC !!!!

Dessutom har pentium II inbyggda funktioner för snabbare hantering av multimedia (MMX)...

 

I övrigt så handlar det om subjektiva saker som att du tycker att MAC OS är bäst, en annan att Linux är bättre osv.. osv.

 

Och påstå inte att motorolas processorer är optimala för bärbara!

 

Det finns en ny processor som heter StrongARM (ägdes av digital förut numera av Intel) utvecklad för portabla datorer, palmtops etc.

Finns som 233 MHz och de har även precis släppt en 400Mhz version. Det är en RISC processor som ligger på 2.1 MIPSdrar otroooligt lite ström, och går på 2V.

 

http://developer.intel.com/design/strong/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Stackars lilla Viktor!

 

Vad du tar åt dig, skrattar ihjäl mig av dina fåniga siffror om Macanvändarnas kreativitet. Vad tusan får du dina siffror från?

 

Och vart hittar du utgångarna för denna PCMCIA plats? Inbyggd i datorn eller? Öhh har spanat in alla tekniska specar om IBook precis nu, jag hittar ingen info om nån PCMCIA port som stödjer kort av typen I eller II. Har du nån länk till en bild? Sen skulle jag vilja ha länken till specen som anger att IBook har en speciell typ av TFT skärm från Toshiba? Hmm undrar hur många Toshiba Tecra det finns på marknaden med dessa TFT skärmar. Bra operativmiljö dom valt Toshiba.

 

Som vanligt bygger dina fakta på just det ingenting. Du är i mina ögon väldigt barnslig!

 

För er som är intresserade av BEST bärbara är länken dit:

 

http://besttech.se

 

För övrigt ett svenskt märke med suverän service...

 

/// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Och vad hände!

 

Man ser inte en Newton så långt ögat når. Som vanbligt när det gäller Apples prylar, dom kommer och sedan dör snabbt.

 

Vad körde den för operativ, skulle inte förvåna mig om det var en inbäddad version av MacOS *garvar mig till döds*

 

/// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Hmmm..

 

Och varför slog den då inte om du nu säger att

den är så bra! Men det är väl lika dumt att fråga dig den frågan. Svaret bli att alla andra runt om i världen var dumma i huvudet, den ende som var smart var du eller?? Men det var väl du som antydde något att det inte finns något som heter deFacto heller?!?

 

/// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

P.S

 

Som en kollega brevid mig antyder. "Jag skulle gärna trycka upp den i ...... på Per, den är stor nog och skulle säkert få plats"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

"Jag vet på rak hand ingen mac utom vissa bärbara som inte kunnat uppgraderas "

 

Be my guest! Uppdatera IMac eller IBook...

 

 

Sicken djävla skit....

 

/// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pentium är en hybrid av Cisc & Risc som tyvärr är en dålig kompromiss & direkt olämpliga i bärbara datorer.MMX ska vi väl inte ens prata om , hm hm.

 

Jo jag påstår att motorola gör de bästa & prisvärdaste processorerna för bärbara datorer eftersom de är

utrustade med massor av smarta strömsparfunktioner & i kombination med MAC OS suveräna för portabelt bruk. Att de är snabbast är ju ingen nackdel heller .

 

ARM ägdes tidigare av APPLE ACORN & DIGITAL ARM processorer är helt ok . Men inte riktigt i klass med en bärbar G€ processor som Apple snart lanserar.

Jag har själv en 3 år gammalNEWTON 2000 som har en 160 MHZ ARM processor funkar mycket bra & batterierna räcker lääääängee.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas för att vara så bredkäftad är det lite pinsamt att du inte kan skilja på uppgradera & uppdatera , dessutom är det givetvis möjligt att både uppgradera & uppdatera iMac & iBook.

själv har jag expanderat min iMac med ett PCI WideSCSI kort gick på en kvart & funkar kanon.sen så finns det minst ett 30- tal andra uppgraderingar för grafik , musik ,video m.m. +100 tals USB lösningar.

 

Så Jonas get real & get a life , för din kunskap om Mac'ar är ju obefintlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas har du hört eller sett en Palm pilot kanske ?

Denna har lånat i princip det mesta fr. NEWTON & de som utvecklade Piloten kommer från APPLE !

kul är att min 3 år gamla Newton fortfarande är överlägsen alla nya Pad's vad det gäller snabbhet skärm & teckenigenkänningen.

 

Skälet till att du inte sett så många Newton's är kanske att du bor i Sverige i USA ser man Newtons ganska ofta eftersom många Mäklare , Advokater & Läkare använder de dagligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skälet till att Newton inte blev en jätte succe är enkelt Newton var för bra för stor & för dyr!

Om APPLE bara hade koncentrerat sig på att tillverka & marknadsföra Newton så hade den slagit minst lika bra som Palm pilot som bara är bättre än Newton vad det gäller pris storlek & vikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag påstår INTE att Pentium har gått över till motorola's arkitektur, men P II ÄR en RISC med multimediafunktioner, som förut kallades MMX. På sätt och vis kanske man kan säga att PII är en korsning mellan Pentium PRO (EJ bara Pentium) och pentium MMX!!!

 

Vad beträffar att processorerna (Pentium pro,II,III) är helt olämpliga för portabla datorer så är detta rätt, men Windows är ännu värre designat. Till och med Windows CE håller på med en massa skit i bakgrunden som drar ström. Detta skall dock Win CE 3.0 råda bot på...

 

Jag menade inte att alla ARM processorer var nya, ledsen om det uppfattades så, men 233'an och framförallt 400Mhz aren är relativt nya och verkar bli en succé!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Va!!

 

Det måste du väl för guds skull erlänna är en urusel lösning. En PCMCIA port under tangentbordet? Och den stödjer påde kort av typen I och II ? Vad händer om du tex vill stoppa in ett kort vars utsida sticker ut lite? Eller låt säga en ISDN adapter eller som för mig bluetooth? Får den plats?

 

Bläää det lät otroligt dåligt om jag får säga det själv...

 

/// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*ha ha ha...*

Inte undra på att Jonas inte hittade den.

 

Det var ett nytt ställe, smart, fast hur funkar det med sladdar till nätverk och dylikt???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Lille Victor!

 

Det märks att du inte fattat vad diskussionen handlade om. Jämför inte mängden hårdava i förhållande till PC du dukar under ändå...

 

"Så Jonas get real & get a life , för din kunskap om Mac'ar är ju obefintlig"

 

Den är inte speciellt god men det skulle ta mig en kvart att lära. Därav vida överlägsen din kunskap. Den riktiga kompetensen ligger inte i att kunna sin dators hårdvara utan att programmera den och systemet. Jag använder inte Mac, inte bara för jag finner MacOS uråldrigt och utan modern teknik. Systemet ligger också långt under min kompetensnivå. Jag har redan förklarat att jag tycker den är löjlig i flera avseenden. Mitt huvudintresse ligger som sagt i programmering, främst inom distribuerade system. Någon utmaning inom området Mac finns inte och existerar inte där. CORBA och COM existerar knappt, finns det är det bara bleka kopior. Utvecklingsmiljön för Mac är inte bara dålig den är rent utsagt RUTTEN.

 

 

/// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...