Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hilfe! Internetdelning!

rrr

Recommended Posts

Detta kanske är ett enkelt problem för er gossar men hur gör jag enklast (om det går utan reuter) för att dela på en internet anslutning. Vi är tre lägenheter i ett litet hus som vill dela på ADSL....vad är klokast??!

Har hört att det finns nåt som heter modemdelning i Windows...funkar det?

Tacksam för snabba svar!

Enklast ÄR en router i erat fall. Annars måste en av er (den som har ADSL abonnemanget) ha sin dator igång 24 timmar om dygnet. Köp en bredbandsrouter (t.ex. dlink 804) eller bygg en av en gammal pc (en 486:a som kör freesco). Sök här i forumet på t.ex. bredband, router, freesco etc. så får du massa info.

Vill ni inte punga ut pengar finns det ju en innbyggd lösning på ert problem i åtminstone W2000/XP (minns ej om det finns i 98'an) nämligen ICS, Internet Connection Sharing. Detta ställer ni in på den maskin som har ADSL-modemet kopplat till sig. Därefter är det bara att låta den stå och snurra dygnet runt, så går det finfint att surfa även från de andra två lägenheterna.

Som sagt, nackdelen är att en burk måste alltid vara igång för de andras skull... kan ju bli lite gnäll annars ;)

/Robert

Imponerande snabba svar, jag är mycket tacksam!

Min burk snurrar ju dygnet runt iallafall så till att börja med kan ju det var en enkel lösning...

Då använder man sig bara av en hub då eller kan man bara sätta in ett nätverkskort till?

Och finns ICS i Windows ME?

ICS finns från Win98SE och nyare.

Om du använder varianten med din dator som internetdelare så måste du ha 2 nätverkskort i den datorn. Ett till ADSL:en och ett som går till en hubb. I hubben kopplar du in de andra datorerna också.

Alternativt så skulle jag installera ett trådlöst nätverk mellan datorerna och därmed slippa dra kabel i huset.

Kolla gärna på den här adressen, http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/adsl02se.html , så får du all hjälp du behöver.

//Clas

[inlägget ändrat 2002-02-22 16:10:43 av Clas Ericson]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...