Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Soundblaster 5.1


Tobbe B

Rekommendera Poster

Jag har köpt ett nytt soundblaster 5.1 och nu får jag det inte att fungera. Win XP hittar det nya kortet vid uppstart och installerar det automatiskt. Så långt är allt frid och fröjd. Problemet är att det inte kommer ut något ljud. Jag har tittat i enhetshanteraren och där ser allt bra ut.

 

Mitt förra ljudkort satt på en annan typ av kortplats(ISA tror jag det heter) och det nya ska sitta på en PCI-plats, är det något som kan orsaka problemet?

 

Jag har ett Abit BE6 II moderkort och windows XP.

 

Någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrik Nordahl

Har du kollat det vanliga med:

Rätt port i ljudkortet till högtalarna och volymen?

 

 

-------------------------------------------

Vad världen behöver är fler ödmjuka genier,

det finns alldeles för få av oss.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat att du inte har dragit ner volymen t.ex. för wav?

Testat med andra högtalare eller lurar?

 

//Seb

 

- Min nya förbättrade signatur, Ultra Plus. Minst 3 ggr bättre än tidigare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du dom nyaste drivrutinerna då.

har för mig att just creatives kort i början inte funkade så bra win xp's drivrutiner

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem. Det visade sig att jag hade flyttat ljudkortet till fel PCI plats. Jag läste moderkortsmanualen och enligt den hade ljudkortet sin defaulta plats. (Brukar vara så på "hemköps-PC", åtminstone Dell), men kanske inte på egna byggen.

Jag flyttade ljudkortet på rätt plats. Och allt fungerar.

Prova att flytta ljudkortet till annan PCI-plats, om du inte kan läsa i manualen var ljudkortet skall sitta.

Då det gäller drivrutiner så hittade XP själv dessa. Behövde inte hämta hem de senaste från Creative.

 

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft samma problem med SB16 PCI och BX -chip på ett Abit BP6. Jag gjorde som Maratonmannen föreslog. Stängde av datorn, bröt strömmen på multikontakten och flyttade SBkortet till en annan PCI-plats. Efter några flyttningar funkade ljudet i PCIplatsen närmast AGP.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack så mycket för hjälpen. Nu funkar ljudet perfekt.

 

Så fort jag flyttade kortet till platsen bredvid AGP (extra tack till erik6) så funkade det direkt. Så går det när man är lat och bara testar dom två platser där det var enklast att få kortet på plats.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...