Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

partition av diskar


Poker

Rekommendera Poster

hej

 

Det verkar vara svårt att på www.IDG.se hitta någon som kan och som _HAR_ erfarenhet av att partitionera FLERA diskar som skall fungera av oberoende av varandra.

 

i mitt fall har jag 2 (två) fysiska diskar.

en på 40 Gb

en på 20 Gb

 

40 Gb är redan partionerad i två = 6Gb, 33Gb

Den fungerar som huvuddisk dvs för produktion

Den andra disken på 20Gb skall parttioneras i 3, 6Gb, 6Gb, 6Gb,

 

på disken med 20Gb med 6Gb vardera skall det installeras olika OS,

en med W98

en med WinME

en med WinXP

 

Så när man startar upp datorn skall det komma upp ett alt som lyder

 

1: Huvuddisken W2k (alltså 40Gb)

2: Windows 98

3: Windows ME

4: Windows XP

 

Hur man gör denna fil är inget problem.

 

Mitt problem eller FRÅGA är vilket program som gör denna bootsekvens på ett bra sätt?

 

Jag har redan Partition Magic7 pro.

Funkar detta program? eller vilket skall jag använda.

 

Jag skall alltså göra 4 C:\ dvs.. med ett eget system oberoende av varandra..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla ur 40GB disken och partitionera upp tre primära partitioner, formatera och installera 98, ME, XP i nämnd ordning på 20GB:n. Koppla in 40GB:n som master igen, boota upp W2k.

 

I Partition Magic finns ett medföljande program som heter Boot Magic...använd det sen och fixa till resten.

 

/Robert

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok så om man vill ha WinME på alla tre spelar det ingen roll i vilken ordning?

 

och när man kör fdisk så installerar man W98, installerar PM7pro och kör det den vägen ?? korrekt?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"ok så om man vill ha WinME på alla tre spelar det ingen roll i vilken ordning?"

 

Menar du verkligen att du ska installera ME på tre olika partitioner, eller har jag missförstått dig???

 

När du installerar på 20GB:n, så skapa dina partitioner först med fdisk, installera därefter alla tre operativen, 98, ME, XP, om det nu var så det skulle vara, plugga in 40GB:n som master igen och boota från den. Sen tror jag inte att det spelar nån roll under vilket operativ du installerar PM7 men det är väl lämpligt att ha det under det som används mest. Och så kör BootMagic...

 

Har du möjlighet att bränna ner allt viktigt på CD som backup och sen göra allt det här från början med tomma diskar är ju det att rekommendera. Enklare så... Vad ska du förresten med alla operativen till? Om det är för bakåtkompabilitet så funkar ju XP bra med stöd för gamla spel o så...ser liksom inte riktigt vitsen med det.

 

/Robert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det torde ju inte spela ngn roll om man installerar ME på alla tre på 20Gb disken.

 

Vi skall ha varsitt eftersom "produktionsdisken" får INGEN installera nåt annat än de som finns. DTP, Grafik och mail

 

på de andra 6Gb skall jag ha en och de andra två 6Gb skall de ha.

 

Dvs.. på min får jag installera va faen jag vill, förstöra och krasha och leka bäst jag vill utan att det drabbar de andra.

 

Det är ju så att vi är 3 på en dator och alla med olika kunskaper och med olika nivåer, enligt nån lag blabla..

jag är read and try, en annan är try and krash en annan är dont try and never try.

 

det resulterar i konstiga hängningar och sattyg.

 

thats all about that!

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-02-21 13:31:40 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då e jag med. Men är det inte enklare att bara lägga in en upplaga av ME (hade själv föredragit W2000) och sen styra det genom att varje användare får bara rättigheter till det som den behöver. Detta skulle ju dessutom ge ytterligare lite diskutrymme eftersom du slipper två os-installationer. Du som verkar kunna det lite grann får agera admin, och styra det hela...

 

/Robert

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...