Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

: : sms : :


Debian

Rekommendera Poster

Tjoo

 

Jag ha tänkt bygga en kul funktion under Linux men är lite osäker om hur man ska göra.

Så här ha jag tänkt, t.ex min hem telenr är 090-11 22 44

När jag skriver SERVER OFF och skickar SMS till +4690112244 då

stänger linux web server ./apache | stop

 

Behöver man en GSM modem och någon extra tillbehör?

http://www.falcom.de/e/e-produkte.html

 

Finns det källkod till en sådan?

 

MVH Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte skicka SMS till en vanlig telefon (varken PSTN eller ISDN).

 

Du behöver en GSM-telefon, ett abonnemang och en kabel till datorns seriella port.

 

Sedan måste du skriva ett program som kan läsa SMS från telefonen. Detta är inget svårt eftersom dessa funktioner är väl dokumenterade (i alla fall för Nokias telefoner).

 

[inlägget ändrat 2002-02-20 20:56:28 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

först å främst måste du ha tillgång till en SMS gateway för att kunna få iväg sms:et... sen behöver mottagaren ha möjlighet att läsa det, skickar du det till ett nummer inom det fasta nätet krävs att det finns nåt som kan ta emot det, tex en iType (mer info om denna finns på http://www.viking-telecom.com/vtab/Products/sms/index.htm )

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver en GSM-telefon, ett abonnemang och en kabel till datorns seriella port.

Som "abonnemang" duger det gott med ett kontantkort.

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart.

 

Jag syftade inte på de ekonomiska eller juridiska aspekterna på detta, utan den tekniska - det måste finnas ett SIM-kort i telefonen som är funktionibelt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips: ange ett lösenord i sms'et oxå, annars kanske många tycker det är kul att skicka SERVER OFF till din servers mobil? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Enligt den svenske generelagenten för Falcom så skall det vara möjligt att både skicka och ta emot SMS ifrån deras modem.

Jag beställde ett FALCOM A2D-1 idag för utvärdering.

Den lådan kopplas till en RS232-port och en extern antenn, själva SIM-kortet sätter man in i själva lådan.

 

Hoppas att det fungerar bättre än en GSM-telefon med modem (som inte funkat så bra för mig, tyvärr)..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl egentligen en GSM-telefon fast inte mobil?

 

Det protokoll som används är (ska) vara detsamma i alla EGSM-telefoner.

 

Jag har en lösning i drift sedan 3 år med en standard GSM-telefon för både sändning och mottagning av SMS. Inga problem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Ja, så fattade åtminstone jag det.

 

Men du säger att vilken telefon som helst skall fungera ?

 

Jag har hållit på och laborerat med två olika telefoner, Ericsson T39 och Ericsson R320.

Jag får allt som oftast problemet med att modemet inte svarar på AT-kommandon alls, det är precis som att modemet inte prioriteras utan att telefonen tycker sig ha viktigare saker för sig.

Väntar man 10 sekunder kan det funka.

 

R320 fungerar allt som oftast men T39:an (har testat två olika exemplar) verkar helt instabil.

Detta i två olika program, dels hyperterminal, dels ett övervakningsprogram "Servers Alive".

 

Borde inte det inbyggda modemet fungera åtminstone liknande ett gammalt 9600 bauds modem ?

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GSM-modem ska fungera exakt som ett tradionellt modem.

 

Tänk på att man kan ställa om så att modemet returnerar text eller bara ett binärvärde vid AT-kommando. Står modemet i binärläge kommer du inte att se resultatet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu pratar vi väl om två olika saker?

För att ringa och ta emot samtal via GSM-telefonen fungerar det bra med AT-kommandon.

Men om man är intresserad av att hämta och skicka SMS, då blir det väl en del knöligare?

Jag rotade lite på Nokias sida men kunde inte direkt hitta nån protokollspec, hur gör man egentligen?

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Jo, i mitt fall får jag alltid korrekta svarskoder tillbaka, men att modemet överhuvudtaget inte svarar på AT-kommandon ibland utan "hänger sig" i 10-20 sekunder ?

Det känns inte som jag kan riktigt lita på min koppling och det är därför jag ska testa med de här Falcom-modemen.

 

 

Vilken GSM-telefon använder du till din koppling ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man använder AT-kommando för att skicka och ta emot SMS. Dokumentation finns på teknisk support under en telefon, tex 6310.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nokia 5110.

Har även testat med 6310 och det gick precis lika bra. Behövde inte ens skriva om någonting i programmet!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Det ante mig, det var meningen att skaffa en Nokia 6310 men av olika skäl så blev det en Ericsson T39.

Men, funkar Falcom-modemen bra så är det ok för mig eftersom de skall sitta fast monterade i en datorhall.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det börjar bli dags att släcka datorn och inta sovposition.

Kan bero på det, för jag hittar alltså fortfarande inte nån dokumentation hos Nokia över hur man skickar sms via at-kommandon och en seriell sladd till PC.

Är jag alldeles trött, blind eller allmänt snett ute? :/

 

** tillägg **

 

Aha.. Blev lättare efter att man reggat sig. =)

 

/A

 

 

[inlägget ändrat 2002-02-21 18:56:27 av Anp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Kanske det här kan vara nåt ?:

 

http://freshmeat.net/projects/smsservertools/

 

 

About:

The SMS Server Tools were made to send and receive SMS from one or many GSM modems. They include two simple commandline-driven tools, a daemon, and sample scripts to build an SMS email gateway. The daemon waits for files in an outgoing spool directory and sends them. It puts all received SMS in an incoming spool directory, and can call any external program for incoming or outgoing notification

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...