Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skrap, klonk?!:"#/()&#¤¤


flu77s

Rekommendera Poster

Jag har problem med min dator, det är ett enormt klonkande och skrapande ljud som verkar komma från hårdskivan(western digital, när detta händer så fryser datorn sig också tillfälligt tills ljudet upphör. Ibland skrapar den på "så till den milda grad" att en skärm med blå bakgrund kommer upp. Texten på den lyder:

 

Diskskrivningsfel

det går inte att skriva till disken i enhet C:

Informatiónen eller filer riskeras att gå förlorade.

 

 

Vad ska jag göra? kasta ut hårdskivan och köpa ny?

kan man byta den själv? vad bör jag tänka på isåfall?

 

Tacksam för svar.

Flu77s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta backup på viktiga data ASAP..! Det låter som att du har en riktig hårddiskkrash i antågande...

 

Om detta antagande stämmer så är det alltså läge att köpa ny hårddisk och det du bör tänka på är att ta kopior på allt data som du vil spara. Själva installationen med efterföljande installation av operativsystem är inte så svår. Har du aldrig gjort det tidigare så kan det vara bra att ha någon kunnig person som kan hjälpa dig eller åtminstone svara på frågor.

Med lite tur så kan du dessutom ha kvar den gamla disken och sedan kopiera data (inte program) från den till den nya.

 

/Stefan

___________________________________________________________

The face of a child can say it all, especially the mouth part of the face.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tänka på vid köp av ny hårddisk är att har du en äldre dator (typ 1999) med ATA33 gränsnitt är det inte säkert att en ny ATA100 hårddisk fungerar. Du får då skaffa ett hårdisk kort också typ Promise ULTRA100 TX2 att sätta i en PCI slot ca 650kr. En tyst hårdisk som går kall är Maxtor D540X ATA100 finns i tex 40GB. En snabbare tyst disk är Seagates 40 GB 7200varv/minut men den går en aning varm och bör kanske kylas med fläkt.

Och som Stefan sa backup, själv skulle jag nog inte använda datorn mer innan jag fått igång den med ny disk och när den går OK sätta i den gamla disken som slav och kopiera allt viktigt till den nya.

Själv jobbar jag med datorn på diskbänken för att ha bra jord vid arbetet.

Erik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så att strömkabeln till hårddisken är ok. Byt den mot en annan i din datorlåda och se om det blir någon skillnad, innan du kastar disken ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle inte en ny hd funka med ATA33 gränssnitt? Det är klart man utnyttjar ju inte hela hårdskivans prestanda men nog ska funka för det nog.

 

Och varför rekommenderar alla att köpa Promises kontrollerkort då det finns billigare alternativ som Abits Hotrod eller har de slutat tillverka dem? hittade inte någon som säljer dem nu då jag sökte...

 

Seagate har bra diskar, bara man inte köper de billigaste, hade en 6GB medalist som gav upp efter ett år, en kompis hade en 20GB medalist som också gav upp efter några månaders användning. Nu har jag två Barracuda och de funkar bra förutom att de går varma (53 och 46 grader), men de är ganska gamla, 10gigas...vet inte hur det är med seagates ny hd:n.

 

bara vad jag tycker...

 

 

 

/Andreas

 

 

(jag tycker det går rätt dåligt för Sverige i hockey, tur att man är från Finland :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som hd krash men det kan även vara energisparfunktionen som inte fungerar som det ska.

 

Testa att i bios stänga av allt med powersave mode och likande. Du kan även ha irc/dma konflikter.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...