Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Formatera Burken 2

Stepwebb

Recommended Posts

Hej!

vart kan jag "gå" för att få info om hue man formarterar min hårddisk. Jag skulle vilja ha en ren inställning av W98. Har just nu en uppgraderad W98 från W95. Troligen ligger även dos i.

När jag själv försöker genom att markera C: så får jag svaret att det inte går eftersom C: använder sig av Win. Jag antar att man kommer runt detta genom t.ex. en part. av H-disken men det vet jag inte heller hur man gör rent praktiskt. Det jag söker är hur man gör, steg för steg.

mvh

Stepwebb

När du markera c: då är du i windows miljö? Du måste avsluta windows och starta datorn genom att stoppa i en startdiskett i 3.5', efter det hamnar du i a: där skriver du format c: så rensas din dator, viktigt är att du har en startdiskett så att du kan lägga in ett nytt OS, eller om du kan boota ifrån CD:n.

Steg 1: Skapa en startdiskett, detta gör du genom att gå till kontrollpanelen -> lägg till/ta bort program och sedan fliken startdiskett. Följ instruktionerna.

Steg 2: Starta om datorn från startdisketten. När du kommer till dosprompten skriver du 'format c:'

Steg 3: Om du har en bootbar windows98-skiva, sätt i den i CD:n och starta om datorn, du kommer nu till installationsprogrammet. Om skivan inte är bootbar så skriver du (efter att du formatterat hårddisken) 'E:' (detta beror på vilken enhet du har CD:n som, oftast är D: en ramdisk när man startar från startiskett), skriv sedan 'install' och du kommer in i installationsprogrammet.

Steg 4: Nu ska det bara vara att följa instruktionerna :)

Tror inte jag missat nåt...?

.:def:.

P2@300MHz,Ati3D Rage Pro 4MB,64MB ram,

4GB HD,CS4132. Slöast dator på E-forum :)

Tack def80

en fråga till:-)

vad gäller för alla drivrutiner typ ljudkort, vga skärm o.s.v.

sitter med en 166 MHz som inte är min från början, (slöast på e-forum) där jag inte vet om alla grejer kommer att funka efter en formatering. Jag har nämligen inte all installations disketter eller cd.

Stepwebb

• 3 weeks later...

Du skulle först säkra med SiSoft Sandra eller ett annat program vilka komponenter du har inne i din dator. Sen du skulle hämta återstående drivrutiner från internet (från tillverkarnas hemsidor). När du har drivrutiner för alla dina komponenter kan du fortsätta installeringen. Komma ihåg att kopiera drivrutiner till diskett eller cd-rom före formaterar du din hårddisk.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...