Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator...skator...


Chakotay

Rekommendera Poster

Vad det verkar säger en del yngre "min data" istället för "min dator".

Hur böjer de det i flertal? Används samma princip som i 'en skata', 'flera skator' ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*fniss*

 

Fast egentligen så kallade vi väl datorer för datamaskiner innan ordet datorer blev mer gångbart? Datamaskin eftersom den behandlade data, så för slöfockar blir det väl forkortningen då "min data" eller "datan gick sönder!".

 

Så vem vet, våra unga försöker kanske återvinna svenskan i vårt amerikaniserade sammhälle? (jag är nog så tvecksam dock).

 

Bra ord du hittade!

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Jani Andersson

Jag tycker att jag hör det där ganska ofta och jag vet inte varför man säger "data".

 

Misstänker dock att det handlar om en missuppfattning här. Att man inte riktigt har koll på skillnaden mellan data (information) och dator (maskin som man kan bearbeta info med).

 

mvh

Jani

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Adam Larsson1

Om jag inte helt är ute och cyklar så kan, enligt SAOL, data användas i betydelsen datamaskin. Som sagt, jag kan ha helt fel också.

Personligen tycker jag fortfarande att det är fel att kalla en dator för data men vem är väl jag att bestämma sånt?? = )

Fö minns jag att min yngre bror brukade säga "en datar" på den tiden en Commodore 64 var drömmen. = )

Två smileys fick jag med också...

Hade bra

/Adam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Annica Johansson

Hur blir det då med data i bemärkelsen "det man förlorar när Windows kraschar"? Jag skulle nog helst se att alla kallade lådan med all elektronik i för dator och alla ettorna och nollorna för data, eller att någon hittar på en bra kompromiss. För vad är det som försvunnit när någon säger "Men min data har försvunnit!" :)

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

I Ryssland kallar man dator för EVM (Elektronisk beräkningsmaskin). Akronymen kanske skulle lösa förvirringen med data/dator. Alternativt inför man det klassiska ordet computer eller föreskriver att det heter INTE "datan krånglar".

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Hmm...

 

Kommer ihåg att "en dator" kallades CPU förut; Central Processing Unit, misslyckades troligtvis eftersom vissa använde ordet för att referera till processorn.

 

Nåja; Mycket bättre än "Hårddisken" och "PC Lådan" och andra beskrivningar man hört som får öronen att falla av snart.

 

/Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, hårddisken är ett ord som ju kommer sig av: "å så sparar du det på hårddisken", vilket en del tror är ett ord som betyder "data", d.v.s det som ju ska kallas "dator".

 

Vissa företag säljer fortfarande CPU-vagnar, d.v.s vagnar för själva datorn. Jag brukar kalla lådan för systemenhet (med innehåll) och chassi (utan innehållet installerat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Rätt!

 

CPU, Central Processing Unit, är den engelska benämningen på lådan som processorn och en del av minnet är monterade i, inte processorn i sig.

 

"It's better to be a pirate than to join the navy."

 

Steve Jobs

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...