Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp!


NumeriusNegidius

Rekommendera Poster

NumeriusNegidius

Jag vet att jag är frekvent med (dumma?) frågor i det här forumet, och jag känner mig verkligen pantad när jag i mina tappra försök att installera program i min Mandrake 8.1 ständigt misslyckas.

 

Jag börjar få ICQ-abstinens nu efter över en veckas (eller är det två) ICQ-frånvaro. Jag har verkligen försökt installera Licq 1.0.4 och Ickle. Dessutom har jag försökt installera bl a Flash player mm.

 

Vilka filer ska jag installera och de jag (tror mig) installerat, hur drar jag igång dem?

Jag har fösrökt med Alt+f2 och consolen och Find files osv, men jag får det bara inte att funka...

 

Vilka filer är det jag ska installera? Jag har försökt med *.tar.bz2, som jag packat upp och inte hittat en enda *.rpm-fil i. Jag har provat *.src.rpm-filer och *.bin-filer och när jag försökte mig på Ickle så fick jag en saftig katalog källkod, men ingen *.rpm. Jag har provar med Package Manager, Software manager och olika rpm*-kommandon i consolen, inloggad som root och normal user...

 

Är det jag som har missat nåt?

Vilken av alla dessa filer ska jag ladda hem?

ftp://ftp2.sourceforge.net/pub/sourceforge/licq/

 

Hur ska jag få *.tar.gz-filen på http://ickle.sourceforge.net/ att bli en exekverbar fil i mitt linux??

 

Jag börjar snart bli desperat... om jag inte redan är det... :)

 

Alla tips och all hjälp är välkommen, vare sig det är svartvita kommandon eller GUIfierade muspekningar!!

 

Hälsningar,

Nisse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att stilla den värsta abstinensen tills du fått det att funka kan du använda dig av icq-lite... surfa in på http://lite.icq.com och du har icq (java) :) funkar bra, brukar använda det själv :)

 

 

.:def:.

P2@300MHz,Ati3D Rage Pro 4MB,64MB ram,

4GB HD,CS4132. Slöast dator på E-forum :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten filskola:

 

.tar.gz / .tgz (tarballs)

Oftast källkodspaket om inget annat anges. Packas upp med tar -xzvf fil.tgz. -v gör så att du ser outputen, och kan se var filerna hamnar om du är osäker. Det brukar skapas en katalog med samma (eller nästan samma) namn som arkivfilen.

Kolla efter INSTALL eller README. Där står hur du bygger och installerar.

 

.src.rpm / .srpm

Källkodspaket i rpm-format. installeras med rpm-kommandot eller nån glassig frontend. Var filerna hamnar har jag ingen aning om, men gissar på /usr/src/SRPMS eller nåt...

Samma som tarbollarna, fast man har kanske mer kontroll o struktur med src-rpms?

 

.rpm

Oftast binärdistribution färdig att installeras o köras. Filerna installeras på lämliga ställen på disken, där din dist tycker de hör hemma. Det finns argument till rpm-kommandot som listar innehållet m.m. (se manualen - man rpm)

 

binärpaket (.rpm) är att föredra om man inte är van att bygga själv. Ger också lite bättre överblick och kontroll på vad man har installerat.

 

sen kom jag på att dina problem kanske beror på att du kör som root? root har inte samma sökvägar i sin $PATH som vanliga users. Hoppas att du läste manualen o skapade dig ett användarkonto vid installation som du använder som normal user. root används _endast_ för systemunderhåll - regel nr 1!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Man tackar för filskolan! :)

 

Jag har nu efter 1,5 (eller kan det vara 2,5) veckor, lyckats installera Licq 1.0.4, och den funkar PRECIS som den ska. Mycket bättre än den officiella macversionen jag dragits med den senaste tiden! :)

 

Jag blev så glad att jag började nynna på "Dansa i neon" med Lena Ph! Och det är inte ofta... :)

 

Efter att ha plöjt igenom den inte så opedagogiska manualen som medföljde min dist, så hittade jag genom att leta på sunets ftp-server (som jag dock inte kom åt genom RpmDrake men nästan), efter Cooker-mappen (nu förstår jag genast PaleRiders signatur) :). Där hittade jag ett gäng ordentliga *.rpm-filer som jag med bravör lyckades installera på min lilla dator. Äntligen kan jag gå över till 100% till Linux! :)

 

Återigen: Stort tack till alla som bidragit med visdom och hjälp till lilla mig på det här forumet (hittils).

 

Och för att stilla din oro Paddskalle (det låter elakt att kalla dig för det), jag är till vardags inloggad som "Nisse", ett ganska passande namn. :)

 

/Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till o dansa på!

 

Dock glömdet jag ett kapitel i filskolan:

 

.deb - Debianpaket

Rockar skiten ur rpm.. ;)

 

 

PS. Jag är en Paddskalle!

 

PS2. Nisse betyder tomte på danska. ;)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...