Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Digitalkamera --> USB --> C: ?


synaps

Rekommendera Poster

Kan man överföra filer direkt från digitalkameran till hårddisken utan att gå genom ett program som tex Photoshop? Det tar så lång tid att döpa och komprimera om alla bilder man tagit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

beror ju på vad du har för kamera.. vissa kameror funkar så att dom får egen enhetsbeteckning och funkar således som en vanlig diskenhet.

 

 

[inlägget ändrat 2002-02-16 18:06:58 av Cytech]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cytech skrev:

...vissa kameror funkar så att dom får egen enhetsbeteckning och funkar således som en vanlig diskenhet.

Så funkar min Kodak DC-4800.

När jag ansluter den till en USB-port och sedan slår på den "poppar" det upp ett fönster med kamerans bilder.

Sedan kan jag flytta dom dit jag vill.

 

På jobbet har vi en Olympus kamera som ansluts via com-porten det går "olidligt" långsamt.

Man behöver också ett special program där man först laddar in bilderna från kameran, därefter kan man exportera dom till annan plats.

 

 

/Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett snabbt sätt att överföra bilder är att använda en kortläsare istället för att koppla kameran direkt till datorn. Dels för att det ibland krävs speciell programvara för att datorn ska kännas vid kameran och dels för att överföringen är så rackarns långsam (och drar energi ur kameran i onödan).

 

Jag har aldrig använt min usb-kabel till min dator utan jag har min CF-kortläsare och då monteras kortet som en extern hårddisk och jag kan bara kopiera bilderna utan att gå igenom dem i något program innan. Så mitt tips är att köpa en kortläsare, det tjänar man på i längden.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om kameran använder sig av SmartMedia (Olympus ex.) finns det en flashig "adapter-diskett" som man bara stoppar in minneskortet i.

Sen stoppar du adaptern i diskettstationen och läser in bilderna från A: i Utforskaren.

Kräver förstås drivrutiner.

"FlashPath" heter produkten tror jag.

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...