Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur skärmar man av en bildskärm?


MackeH-son

Rekommendera Poster

Jag har köpt en ny bildskärm, men jag har problem med att den stör annan elektronik, i huvudsak stereon. Den gör så att alla radiokanaler brusar nåt så fruktansvärt så fort man sätter på bildskärmen. Den sitter i jordad kontakt och stereon sitter i uttaget i jämte.

 

Hur ska man göra för att inte blidskärmen ska störa radion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Är du säker på att det är bildskärmen som stör?

 

Datorn i sig släpper ut en massa störningar.. Eftersom det finns många "radiosändare" i datorn. (koppla på "spread spectrum" i BIOS, så stör den något mindre)

 

Eftersom du säger att det är bildskärmen som stör, så kan det ju vara så. En enkel grej kan vara att vända på stickkontakten. (Faserna, eller rättare fasen och nollan byter "plats" då, och kan göra lite på störningsnivån).

 

En annan grej: Flytta på radion. Eller byt antenn till radion. Ofta har man en löjligt enkel antenn till radion (teleskop eller flatbandskabel). Skaffa en koaxialsladd och koppla in i centralantennen/kabeltv-dosan. (om du har någon). Annars kan det vara idé att sätta upp en utomhusantenn. Finns på Biltema och/eller Clas Ohlsson.

 

Välj en rundstrålande (omnidirectional) antenn. Då tar den emot "alla" kanaler hyfsat bra.

 

Antennen kostar kanske en hundring, lägg till ytterligare en hundring till antennkabel (koax) samt kopplingar+sladdhållare. Sätt upp antennen på taket, vinden, väggen eller på balkongen. Kolla först med eventuell husägare om du inte äger fastigheten själv. (Man kan bli vräkt annars)

 

Kommersiella stationer som ofta sänder svagare än SR går in mycket bättre med en riktig antenn.

 

MVH

pedagogen -som faktiskt sände piratradio på 80-talet. Stereosändare med cirka 8 watts uteffekt täckte göteborgsregionen bra. Egen konstruktion med diskreta komponenter.

(Stereokoder med tre transistorer (!) och sändare med två BD135 "på varandra" funkade jättebra.) Antennen (tre spröt jordplan, ett spröt upp) sattes upp på taket. Komponenter för under 100:- Sände på cirka 106 MHz. Kopplade sändaren till CD-spelare och åkte runt med bilen i flera mil för att kolla täckningen. Det var tider det! ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joo, nog är det bildskärmen. Så fort man stänger av den så brusar det nada. Likaså så påverkars mängden av brus beroende av vilken upplösning man kör i; ju högre, desto mera brus.

 

Tack för tipsen! Jag ska se om jag kan få nån ordning på det... Nu har jag ju lite att börja med iaf, även om det nog inte kommer bli nån ny antenn förren i sista hand, pga möjlig snar flytt... :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...