Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konton utan domännamn


AddeLadde

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag håller på med en utbildning i nätverk och sitter och expreminterar lite själv med 3 st datorer hemma. Det skulle vara riktigt kul att få i ordning på detta. Så här är i alla fall mitt problem.

 

Jag har en server med Windows 2000 server och exchange på. Sedan har jag 2 st workstations. Den ena workstationen har internetanslutning som den sedan fördelar ut till servern och workstation nr 2.

 

Windows 2000 servern är en PDC med exchange installerat på. Servern har inget domännamn som är registrerat på nätet utan endast ett lokalt. Inga DNS:er är inskrivna.

 

Jag vill ha ett antal användare som ska logga in på serverdomänet och sedan kunna läsa och skicka e-post från pop3 konton. Jag vet att man måste ha ngon tillägskomponent för detta men har inte hittat någon bra där man slipper betala för. (har inte lust att ge mitt kreditnummer till något nätföretag.)

 

Det viktiga är att jag inte alls vill ha något domännamn som är koplat till nätet utan endast lokalt med lokala DNS och sedan skicka och ta emot e-post via pop3 med hjälp av tillägskomponent och exchange.

 

Hur konfigurerar jag de två arbetsstationernas mail?

Hur lägger jag upp mail kontona på servern?

Hur får jag pop3 komponenten att hämta och skicka mail var 5 minut och lämna allat i min exchange mailbox.

 

Jag kan även tänka mig att installera om allting på servern. Vilka inställningar ska jag göra och vilka komponenter är viktiga.

 

Jag är säker på att någon kan svara på detta.

Taksam för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Till att börja med, låt servern hantera internetanslutningen så kommer det att ge sig lite lättare vad som följer efter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte eftersom jag har ett trådlöst nätverkskort PCMCIA och sedan ett PCI kort som man stoppar in PCMCIA. PÅ servern är det någon slags konstig dell lösning så att resurerna krockar och de går inte att ändra hur jag än gör. Så det är kört.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tor-Björn Wiktorsson

Lektion 1.

En 2000 server kan inte vara PDC. Utan Operation Master (förenklat :) )

 

Om du har kört Dcpromo för att promotat den till en domän så måste du ha med DNS servicen annars funkar det inte som det skall.

 

Som det står ovanstående så bör du nog se till att få servern att jobba ut mot det publica IP nummret, allt blir så mycket enklare! Skaffa hub och NIC enklast. Kör in Domänen och NAT på servern, skaffa ett grattis DNS namn till ditt publica IP, när du gjort det så kommer lektion 2.

 

Tråkigt svar eller hur!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det var lite tråkigt svar.

 

1 Windows 2000 servern är uppgraderad från en NT 4 PDC vad den blev efter det har jag ingen aning om säkert en operation master som du säger.

 

2 Vad är Dcpromo.

Jag ska försöka fixa så att den får ett eget ip-nummer. Vart skaffar jag ett gratis dsn namn?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

A) DCpromo används för att sätta upp active directory på servern. Active Directory tillåter bla att du kan skapa användarkonton. Du måste även i samband med detta upp DNS. AD är ytterligt beroende av DNS.

B) Tillåta Pop3eposthämtning? Använd Outlook och sätt upp Pop3epost där.

D) Antar att du skall använda Exchange enbart för test. Jag anar vart Veztra är på väg när han rekommenderar att du skall skaffa ett gratis DNSnamn till din publika ipadress. Han är sannolikt ute efter att du skall sätta upp ett MX-record och låta denna peka mot din epostserver (exchange). Inget jag rekommenderar, speciellt inte när du är nybörjare. Dessutom har jag dålig erfarenhet av dessa tjänster, dessutom så måste du installera en massa tilläggsprogram (om du inte väljer att uppdatera det själv men då faller ju lite av hela ideen) som uppdaterar din gratisdns med din nya ipadress (om din publika ipadress inte är fast).

Koncentrera dig istället på att sätta upp Exchangeservern (efter att du har satt upp AD, DNS (välj ett AD-namn och DNSsnamn som exempelvis test.se) och några användarkonton) och använd den till en början för intern epost.

på klienterna installerar du sedan Outlook - i Outlook skapar du sedan ett "konto" som är kopplat till din Exchange-server.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...