Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp, har "tappat" CD-ROM en!


nopro

Rekommendera Poster

Hej!

Sitter i klistret efter att ha formaterat C:.

Har provat "allt". Skall lägga på WIN95 och använder 98:ans startdiskett med CD-stöd. Detta hjälper mej inte att hitta CD:.Det har skapats en virtuell disk name D: så jag har provat m. e:,F: osv. men det funkar ej. Får också meddelande om "No valid CD-rom device drivers selected"?

Har använt startdisketten tidigare och det har funkat dock ej till denna PC.Kan någon hjälpa mej?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du creative/soundblaster cdrom-system med cdläsaren kopplad genom ljudkortet finns inte drivrutiner på win98 startdiskett. Då får man installera dos-drivrutiner separat för att kunna använda cdromen. Kan det vara det kanske?

 

[inlägget ändrat 2002-02-13 15:31:56 av lars32]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Lars ! Ja, det är möjligt! Jag har inte tillräckliga kunskaper för att kolla detta på egen hand. Skall hjälpa en kompis med en gammal PC som vi inte vet så mycket om. Jag vet bara att CD:n heter Matsuchima el. likn. Hittar inge drivrutiner till denna på nätet. Det var länge sen jag använde DOS så jag behöver hjälp med det också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så att det är ett soundblaster cd-system så kan du hitta drivrutiner på http://uk.europe.creative.com/support/drivers/welcome.asp Välj Category: dvd & cdrw och sedan Products: 2x cdrom and below, som operativsystem väljer du dos. Sedan klickar du på search och får fram två drivisar, den första bör det vara som du ska använda. När du sedan laddat hem drivrutinen ska du packa upp den i en diskett så att den går att installera sedan du kört win 98 startdiskett. Fungerar inte det så kanske du behöver andra drivrutiner....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen hittills,men tyvärr fortsätter det att strula. Nu har jag provat med en annan startdiskett win95. På den finns en fil som heter

setupd. Det verkar som den går att använda för inst. av CD, men jag vet ju inte vad jag skall skriva för kommando i DOS! Det står: "On witch drive would you like to install the CD-ROM device driver?"Under står det C:\MTM. Vad skriver jag sen ? Tacksam för hjälp. Jag börjar bli nervös att jag inte ska fixa detta!!!

[inlägget ändrat 2002-02-14 11:02:46 av nopro]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nervös behöver du inte bli. Det finns alltid det radikala men fungerande sättet att installera win 95 på hårddisken instoppad i en annan dator. Sedan slänger du in hårddisken i den gamla datorn igen, startar upp i felsäkert läge och ominstallerar alla drivrutiner. Många tycker säkert att det här är fel och "skadligt" Men fungerar har det alltid gjort för mig ialla fall.

 

mvh Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka kommandon använder du för att ladda drivrutinen för cd-romspelaren? De kanske innehåller någon växel som inte fungerar med den cd-romspelaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar det från början. (jag gör säkert fel men vill gärna lära mej göra rätt)1.Startar datorn med win95 startdiskett, utan CD-stöd så hittar jag en fil som heter "setupd". Kan det vara nåt? Om jag väljer den så frågas det först efter språk & sen "Begin

installation" & sen "Which drive would you like to install the CD-rom device driver file ?" C:\MTM_ .Vad skriver jag där ? Är jag på rätt väg ? (Jag är inte ständigt online så det kan ta tid mellan mina fågor/svar)

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-02-14 15:29:22 av nopro]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kommer dit det står C:\MTM är det dit drivrutinerna för cd-romspelaren kommer att kopieras. Det är således bara att du trycker Enter (om du vill lägga dem någon annanstans anger du en annan sökväg).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny, dag nya tag! Hoppas att någon kan hjälpa mej idag oxå! Nästa fråga är: "Please specify the location (drive and directory of the MSCDEX.EXE file".

Om jag trycker enter får jag nästa fråga: "The MSCDEX.EXE file did not find. Please confirm the drive and directory where MSCDEX.EXE exists".?????

Var hittar jag den ?

När jag skriver A:\MSCDEX.EXE så står det:"usage: MSDEX [/E/K/S/V] [/D:<driver> ... ] [/L:<letter>] (/M:<buffers>]??? Vad gör jag sen ??

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-02-15 13:29:54 av nopro]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...