Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Per Lundkvist

Filrättigheter...Read Only

Rekommendera Poster

Kan omöjligen få bort Read-Only skyddet på en mapp?!?! Hur f-n gör man.En så trivial sak borde väl inte vara ett problem!? Har provat att flytta mappen till ett annat ställe också men det går ej ändå att ta bort den lilla bocken i "Read Only-boxen" om man går in under "Properties" på en mapp.

En kompis har samma problem på sin XP...kan det vara en MicrosoftBUG månne? (återigen...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert en MS feature för att hindra okunniga användare att göra fel.

*NIX gives you enough rope to hang yourself ;-)

Kanske byta OS?

Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för mapp? Kan du överhuvudtaget klicka ur boxen? Är den "normalt" förbockad, eller är den grå-aktig? Inga problem med rättigheterna?

Ciao,

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det är säkert en MS feature för att hindra okunniga användare att göra fel

Ungefär som när jag febrilt letade efter en uninstall till Outlook Express.

"Ärshc, jag raderar mappen istället" tänkte jag.

Schwoop sa det, så ploppade den tillbaka igen!

Försökte flera gånger innan jag googlade fram ett registryhack som disablade den där jäkla Windows File Protection eller vad det nu hette...

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har samma "problem"

Det gäller vilken mapp som helst, de jag skapar eller de som finns i ex. windowskatalogen...

Ibockningen är för mig "halvintryckt" - vilket ger mig intrycket att någon mapp/fil i den mappen är "read only" men så är inte fallet..

Det stör inte mig så mycket eftersom den inte klagar på att mappen är read only om jag tar bort den eller osv..

Däremot så stör jag mig på att filmer i princip är omöjliga att ta bort - av den anledningen "att de fortfarande används" och windows verkar använda dom såfort man markerar.

Tjoff

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En vanlig mapp är det!

Den är iklickad by default och i XP är det en ifylld fyrkant istället för den klassiska V-formade bocken.

Skumt är det iallafall...

Det gör (tror jag) att jag får ett meddeland typ "kan ej accessa mappen" i ett program jag kör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du installerat om XP sen du skapade mappen?

För i så fall kan det vara som så att det bara är admin på den föregående XP-installationen har rättigheter till mappen. I så fall måste du ta över dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligtvis så har du inställt så du bara kan ändra rättigheter på mappan "mina dokument". Då måste du börja med att ändra det genom att gå in i kör: gpedit.msc

Nu vet jag inte om du kör svenska XP eller engelska. Men i Svenska så kommer du då till "grupprincip"

Där går du in i "datorkonfiguration" -> "windosws inställningar" -> "säkerhetsinställning" -> "lokala principer" -> "säkerhetsalternativ" och där hittar du "nätverksåtkomst: delnings och..." den ska du ändra till klassisk.

Efter du har gjort det så kan du ändra rättigheter på alla filer och mappar. Det gör du genom att gå in på egenskaper för mappen eller filen. När du gör det med mappen du inte kommer åt så kommer du få en fråga om du vill ta över rättigheterna för mappen.

Jag är rätt dålig på att förklara, men du kan ju testa om du får till det ooch om det är det som är felet. Du får väl höra av dig om du vill ha en bättre förklaring =)

/ Rikkard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har tidigare haft liknande problem i Win2000, jag installerade cmdconsolen och därifrån deletar jag skitmappar mm när windows protesterar, tycker själv det är smidigt att ha den tillhands.

//Javve

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...