Just nu i M3-nätverket
Jump to content

"UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME"

EricSvensson

Recommended Posts

Jag har ett stort problem med Windows XP vilket orsakades av Linux på något sätt.

Jag har två NTFS partitioner varav en är "bootable", C-enheten, och på enheten D där WinXP är installerat. Linux har någonstans förstört någon eller båda av NTFS partitionerna så att jag inte kan starta XP utan får meddelandet "UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME" och ombeds att köra "CHKDSK /F". Eftersom jag inte kan fortsätta ladda windows därifrån måste jag ju på något sätt köra ett program utanför som försöker åtgärda problemet. Jag har prövat med Partition Magic men utan framgång.

Är det någon som kan säga mig hur jag kan få in t.ex. scandisk eller som det heter CHKDSK så att det kan få försöka fixa partitionen. Finns det några andra programvaror man kan köra från en CD eller diskett som kan fixa sådant här?

Den enda lösningen jag har just nu är att köpa en ny hårddisk, formatera dem som FAT, lägga över alla viktiga filer från de korrupta NTFS partitionerna dit för att sedan installera XP eller något annat på den och formatera hela den gamla.

Är jag ensam om att tycka att detta låter lite för omständigt? Det borde finnas ett enklare sätt.

Snälla hjälp.

MVH Eric

Boota från XP-skivan å kör recovery console.. det mesta (lösligt) kan du lösa därifrån, exempelvis ta en titt på dina partitioner för att se om dina filer är kvar, och reparera boot-filer osv osv...

--

.Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

har du avinstallerat Linux ?

Om inte annat så kanske du flyttat om

dina Windows partitioner..

Windows XP MÅSTE ligga på första partitionen för att man skall kunna installera det över huvudtaget. Så vitt jag vet i alla fall.

Windows XP MÅSTE ligga på första partitionen

Neeeeeh... ;)

--

.Weyland

Då kan du kanske svara på hur jag gör

för att installera Win2k eller XP på

partition 4. Första är ReiserFS, andra är logisk utökning, 3e är Linux swap.

4e ska vara en NTFS..

Du måste installera det på en primär partition (av vilka man kan ha fyra stycken per disk), inte en utökad logisk partition, och du kommer få meka en del med bootloaderfilerna om du inte har en mini-c: för bootloaderfilerna. Har för mig Palerider är en klippa på så'nt? ;)

--

.Weyland

du kommer få meka en del med bootloaderfilerna om du inte har en mini-c: för bootloaderfilerna. Har för mig Palerider är en klippa på så'nt? ;)

Njae, OS-fetischist snarare, då blir det en del partitionerande :) Hursomhelst underlättar det klart att ha två st HDD om man ska dubbelboota Windows och Linux, eftersom man annars måste tänka över partitioneringen så extremt noga - som Weyland påpekade - det kan bli ont om partitioner helt enkelt. Regeln är; 4 st primära partitioner på en HDD eller 3 st primära varav den tredje innehåller flera(många) utökade partitioner. Mer spelrum har man inte.

Om man nu bara har en HDD så är det juh klart enklast att ha XP på c:\, annars blir det som Weyland sa att man måste ha en "minipartition" på c:s plats med Windows bootloader filer. Då har man helt plötsligt en primär partition mindre att spela med...

Men själva XP kan man givetvis installera på vilken partition man vill, bara bootloaderfilerna finns på c:. Det finns en liten möjlighet att detta går att kringå på något sätt(om inte annat mha vanliga bootdisketter för XP, om man nu prompt vill ha det längst bak på HDD:n), men det verkar en aning krångligt vid en första eftertanke, jag tror inte jag orkar fullfölja den tanken :=) Det var säkert under någon dylik tankevånda jag köpte min första extra HDD, minns inte exakt ;-)

Men man kan nog säga att båda har rätt, på sitt sätt :)

klart man installerar XP/2000 på c:..

ReiserFS räknas inte som en : enhet.. =P

Då måste man ju krångla.. sådant suger.. Linux kan man ju installera på en logisk enhet...

Mvh

N0v3ll

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...