Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommandon i DOS?


B@bs

Rekommendera Poster

Jag har två diskar, c och d.

C innehåller win98 men startar inte. D är tom. Jag vill flytta över allt från c till d, för att kunna formatera c, lägga in ett nytt operativsystem och sedan kunna flytta tillbaka de filer som jag vill spara ifrån d....

 

Hur skriver jag kommandot i DOS? Om det inte går att flytta hela c, och jag måste ta fil för fil, hur kopierar man filer med tilde(~), exempelvis Minado~1? Jag klarar av att kopiera filer, men lyckas inte med dessa filer som har långa filnamn.

Går det överhuvudtaget att kopiera en hel mapp och få med sig ev. undermappar, eller hänger bara filerna i mappen med?

 

Bara att konstatera att jag är värdelös i DOS-kunskap.... ;0)

Ska leta på nätet, men behöver ett snabbt svar, hoppas på någon av er....

Tack på förhand! /B@bs

 

 

"Hakuna Matata - Inga bekymmer..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

xcopy c:\*.* d: /E

 

Med xcopy kan du kopiera kataloger också... med tillägget /E tas alla kataloger med, även tomma...

 

skriv xcopy /? så får du mer info om vilka syntax som gäller för kommandot

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det funkade dessvärre inte "Det går inte att hitta filen. -c:\*.*"

Kunde inte skriva xcopy/? heller...Får inga fina förslag...

 

Varför?

 

Jaha, jag förlorar mina långa filnamn... Nåt annat förslag på hur jag kan göra....?

 

 

"Hakuna Matata - Inga bekymmer..."

 

[inlägget ändrat 2002-02-09 12:21:01 av B@bs]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hmm..

 

Vad händer om du skriver c:

 

Något felmeddelande?

 

Funkar det, så skriv dir

 

Inga felmeddelanden eller något?

 

gör följande:

copy c:\windows\command\xcopy.exe c:\

 

nu ligger (förhoppningsvis) filen xcopy i roten på c:

 

Skriv då:

 

xcopy *.* d:\ /e

(notera mellanslagen...)

 

Ciao,

Anders

 

[inlägget ändrat 2002-02-09 12:28:07 av Anders Nilsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

för att kunna köra xcopy krävs iof att filen xcopy.exe finns... du bootar på diskett eller? filen xcopy.exe ligger i c:\windows\command\ , lägg den på disketten så kan du använda xcopy

 

det du behöver kopiera är ju ändå bara dina dokument, program som du hade installerat är det iaf ingen idé att du kopierar. Så då kanske det inte blir så mkt att kopiera med vanliga copy, eller?

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felmeddelandet du fick beror på att xcopy inte finns i sökvägen (på disketten?).

 

Tänk på att om du kopierar under DOS utan Windows kan du inte bevara långa filnamn (på något enkelt sätt). Förmodligen finns det program som klarar det, även om jag inte kan nämna något. (Jag vet att det finns undelete-program för ren DOS som klarar långa filnamn...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstaterade att det var som ni trodde med xcopy, ska fixa till det. (Jag bootar från diskett, ja...)

 

Skulle kunna köra med vanliga copy, men datorn är inte min, och jag vet inte vad han vill spara... Det är dessutom rätt mycket... Tänkte att på det här sättet, kan man gå igenom det mera systematiskt senare...

 

"Hakuna Matata - Inga bekymmer..."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där var väl ett hoax som cirkulerade och fick folk att ta bort filen (vaddennuhette) i windows, där den normalt ska ligga. Filens uppgift var väl att låta windows stödja långa filnamn, eller har jag fel?

 

"Hakuna Matata - Inga bekymmer..."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den skapade en stor bat-fil med massa

rename långtf~1 långtfilnamn

 

Om man skulle paja alla långa filnamn så kör man bara batfilen (från Windows)så får man tillbaka dem igen.

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok...

 

Försökte kopiera över xcopy.exe, och det gick bra, men när jag försökte köra den fick jag felmeddelandet

"xcopy32.mod saknas eller är skadad."

Ska kopiera över det ifrån min dator istället, får vi se...

 

 

"Hakuna Matata - Inga bekymmer..."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade just ett program som ska klara långa filnamn i ren DOS. Det finns på http://www.odi.ch/prog/lfn/lfn.zip'>http://www.odi.ch/prog/lfn/lfn.zip . Det fungerade i alla fall under en Windows-prompt :)

 

Om någon annan i tråden är intresserad av källkoden i C++ (självklart) finns den också att ladda ned från http://www.odi.ch/prog/lfn/ .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkade det!

Fick ta med mej ytterligare två filer; xcopy32.exe och xcopy32.mod, så gick allt som en dans!

 

Tack för all hjälp!!

/B@bs

 

(Återkommer säkert snart, när det kör ihop sig igen, det brukar det ju göra.... ;0) )

 

 

"Hakuna Matata - Inga bekymmer..."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...