Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Error vid automail


RobertBrink

Rekommendera Poster

Vi har en sida där användare kan ladda upp och ner filer med asp. För att förbättra funktionen på denna tänkte jag lägga in en automailer som meddelar alla användare av systemet att det kommit en ny fil. Upp/nerladdning funkar bra, men själva mailkoden knasar, och följande fel dyker upp:

"Microsoft VBScript runtime error '800a0046'

Permission denied

/sfmupload.asp, line 25"

 

och sfmupload ser ut så här:

 

<%

Set theForm = Server.CreateObject("ABCUpload4.XForm")

theForm.AbsolutePath = True

Set theField = theForm("file")(1)

If theField.FileExists Then

theField.Save "D:\InetTEST\W3\FILES\" &amp; theField.SafeFileName

Response.Write "Filen har laddats upp till servern."

 

Else

Response.Write "Ingen fil har laddats upp."

End If

 

Set objMail = Server.CreateObject("CDONTS.NewMail")

If IsObject(objMail) = True Then

objMail.From = "server@automailer.xx"

objMail.To = "users@fileserver.xx"

' objMail.Cc = "cc list separated by commas"

objMail.Subject = "Auto Respond" &amp; Now()

objMail.Importance = 1 ' options are 0 low, 1 normal, 2 high

objMail.Body = "bla bla...lite text"

objMail.Send ***DETTA ÄR RAD 25***

Set objMail = NothingElse

Response.Write ("Mail failed")

End If

%>

 

Behöver jag ställa in SMTP Virtual servern på något sätt? Jag har kollat i MS Knowledgebase (http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q191/7/42.asp) och där fanns ett svar, men det hjälpte inte... Att det beror på nån rättighet nånstans är min egen teori beroende på felmeddelandet, men vad hjälper det mig. Kan nån vänlig själv förklara vad det är?

 

[inlägget ändrat 2002-02-08 15:02:12 av RobertBrink]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, men tyvärr hjälpte det inte. Enligt MS Knowledgebase skulle man ge de två "Internet-kontona" mer rättigheter, men jag har redan gett dem fulla rättigheter i hela Mailroot-katalogen och det hjälper inte :(

 

Det är en 2000-server med IIS5, om det kan hjälpa...

 

/Robert

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett problem som brukar uppstå är att dun helt enkelt inte har någon rättighet att relay från din egen smtp-server.

 

Detta är en default inställning som är tillför att andra inte skall använda din smtp-server för spam..

 

Kolla dina rättigheter i själva smtp-inställningarna som finns i IIS-manager. Leta upp smtp-server och högerklicka välj propertis och relay. Se till så din dator har tillsånd att sända via din smpt-server.

 

Du skall inte behöva ändra några rättigheter på sälva mapparna.

 

- Magnus

----------------------------------------

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag höll på och experimentera tidigare hade jag ändrat så att det var tillåtet att relaya via servern, så det var redan fixat.

Men i enlighet med några av de Knowledgebase-artiklar jag läste, så var man tvungen att ge IUSR och IWAM skrivrättigheter till alla underkataloger i \Inetpub\Mailroot för att de skulle få skicka post. Detta tyckte jag ju att jag hade gjort, och stångade skallen blodig ett tag innan jag upptäckte att jag ändrade rättigheterna på fel partition... *suck*

Vi har nämligen två webservrar på samma burk, men olika partitioner...

 

När väl det var justerat verkade det funka som det skulle...en stund iaf. Sen var det nånstans i kedjan som det brast fullständigt. Jag testade att "automaila" till mig själv ett tiotal ggr med lite olika inställningar, men efter det fortsatte mailen att välla in och totalt rörde det sig nog om 2-3000 email... Vi fick boota om den riktiga epostservern, och då upphörde det... Trevliga och oanade effekter man kan uppnå med lite experimenterande... ;)

Vi bestämde oss för att vänta till någon väl vald kväll innan vi fortsätter pilla med det här....vet ju aldrig var det kan sluta.

/Robban

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-02-11 13:04:26 av RobertBrink]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...