Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket SCSI-kort till Plextor?


MattiasN

Rekommendera Poster

Har i princip bestämt mig för att köpa en Plextor-brännare 20/4/2, men är osäker på vilket SCSI-kort jag skall införskaffa. De jag väljer mellan är: Tekram DC-310, Tekram DC-390 eller Adaptec AIC-7850.

 

Min första fråga är om det någon av er har Plextor-brännaren tillsammans med något av de ovanstående korten och hur denna kombination i så fall fungerar?

 

Jag undrar också om korten klarar av att ta andra SCSI-enheter såsom DVD-spelare/brännare och/eller SCSI-hårddisk om man köper detta nån gång i

framtiden? Det är ju lite surt om man behöver köpa nytt SCSI-kort om man inhandlar exvis en DVD-brännare om ett par år...

 

Avslutningsvis skulle jag vilja veta om det spelar så stor roll om man har en IDE CD-rom (jämfört med SCSI) vid bränning med en SCSI-brännare? Om det är nån skillnad, varför i så fall? Kan systemet bli mer instabilt?

 

Många frågor, men jag hoppas ni tar er tid att svara så gott ni kan...

 

Tack på förhand!

 

// Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du råd skaffa Adaptec 2940. Sjävla kortet spelare ingen större roll...så länge det fungerar som det skall. All extra utrustning typ hd etc måste vara av samma typ...exv UW.

Själva brännandet från IDE eller SCSI CD-rom spelar ingen roll...för säkraste bränning använd din hd som mellanlagring...då minskar riskerna med att cd-romen inte hänger med. Själva bränningen från hd bör ske på en defragmenterad hd...dock C: är inget bra val...

 

/D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adaptec 2940 är för dyrt för att jag skall tycka att det är lönt att köpa det. Kostar ju över 2000 kr.

 

Och är det troligt att CD-romen inte hänger med vid bränning? JAg har en Philips 36X (IDE), så den borde väl hänga med att bränna i 4X, eller?

 

Varför är det förresten inte bra att bränna från C:?

 

// Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv ett Advansys scsi kort...funkar utmärkt. Hittar du ett bra scsi kort som funkar och du har råd med använd det :)

 

Det är inte själva hastigheten på cd-rom som är kritiskt....

Som du kanske har märkt så kan CD-läsaren ha en liten fördröjning när du t.ex updaterar innehållet i exv. utforskaren. CD-läsaren går i "vila" och du måste väcka den igen...den är ju som alla andra en lat j*vel och vaknar inte upp på nano-sekunden du ber om det. Det är inget fel och går oftast bra att bränna CD-> CD.

CD-brännaren bränner i en jämn takt och lägger datan i en buffert. Denna buffert fylls på vid behov (du kan ställa in när den skall fyllas på (tex när bufferten har sjunkit med 30% eller dy).

 

Anledningen till att du inte skall bränna från C: är att ibland vill OS:et läsa/skriva till hårddisken. Detta KAN leda till att bränningen misslyckas, då OS:et oftast har Högre prioritet på sina jobb. Har du Partition Magic kan du skapa en ny partition på nolltid utan att du behöver installera om hela systemet...'de é bare å tute å köre'

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Köpte ett TEkram DC-310U tillsammans med Plextorn (4220), och det funkar bra hittils.

 

Vilka problem har du upplevt med kortet?

 

// Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...