Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Serven skriver inte ut variabeln


Tien

Rekommendera Poster

Koden fungerar på min PWS men inte på serven.

Jag har en enkel Post till variabel och sedan print variabel.

Skall man lägga php i någon speciell katalog (typ cgi-bin)?

Jag har testat och serven (algonet) stödjer php.

-----------

Koden:

 

sida1:

 

<?php

$text = "mattias[3]";

?>

<form action="deltagare.php" method="post">

Din roll:<br>

<textarea cols="43" rows="20" name="mattias[3]"><br>

<input type="submit" value="Skicka din roll">

</form>

------

Sida 2:

<?php

print $mattias[3];

?>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först lägg till en slut-tagg på din textarea </textarea>. Inte för jag tror att det har någon betydelse i det här fallet, men det ska vara där.

 

Sedan är namnet på din textarea ytterst illa valt; kan väldigt lätt blandas ihop med en array. I filen deltagare.php (förmodar att det är vad du kallar sida 2) uppfattar troligtvis PHP det som så att ur arrayen mattias ta fram posten med index=3. Byt namn på textarean.

 

Lägg följande kod överst i filen deltagare.php för att se vad som förs över med post:

while (list ($key, $val) = each ($HTTP_POST_VARS)) { 
if (is_array($val)){ 
while (list ($k, $v) = each ($val)){
echo $key."[".$k."] => $v<br>\n";
} 
} else {echo "$key => $val<br>\n";}
}

Denna kod är bra att använda som test av formulär. Den ger en lista på variabler i formen:

variabel => värde

 

Sen i och med att koden fungerar på din dator men inte på algonet, kan det vara så att algonet ligger på unix/linux och du har inte likadant med stora/små bokstäver i filnamnet som i koden. unix/linux skiljer på stora och små bokstäver. Heter filen egentligen Deltagare.php så kommer formuläret inte att hitta filen.

 

Något av ovanstående kanske kan träffa rätt om du har tur.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland tror man att datorer driver med en bara för att jäklas...

När jag nu genomfört det ändringar som B Wisser skrev, så vill servern istället ladda ner filen.

När är det webläsaren vill ladda ner filen, alltså vad gör man för att undvika det?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket skumt.

 

Du får börja från början. Skapa en fil som heter info.php. Lägg följande som innehåll i filen:

<?php phpinfo() ?>

 

Lägg upp den på algonet och kör den. Då ska du få upp en fil med information om servern och PHP. Fungerar det, så fungerar PHP.

 

Om php fungerar så läs av ur info.php vilket operativ/system, vilken webserver samt vilken version av PHP som används. Visa sedan ALL kod ur filerna (formulärfil+mottagarfil) du använder (inklusive namn på filerna).

 

Fungerar det inte med info.php, så testa med filändelserna .php3 och phtml (ändelserna för PHP3 och PHP2). Fungerar det inte då så blir det att ta kontakt med Algonet.

 

För säkerhets skull: var nogrann att bara använda små bokstäver för filnamn och ändelser (om du inte redan har det).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...