Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP!!! Har pioneer hemmabiosystem och SB Audigy.


City

Rekommendera Poster

Men kan inte få min dator att upptäcka högtalarna. Den använder bara de två främre högtalarna och använder inte centern hellet...finns det något sätt att komma runt det? Det är tre uttag på ljudkortet - ett för fronthögtalarna, ett för centern och ett för bakhögtalar. Har Pioneer DV-55 frö övrigt...tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan inte få min dator att upptäcka högtalarna. Den använder bara de två främre högtalarna och använder inte centern hellet...

 

Datorn kan INTE "upptäcka" högtalarna. Tekniken har inte kommit så långt så att det är "plug n' pray" på högtalare ännu ;-)(jo, usb-högtalare förstås)

 

Gå in i "Audio HQ", klicka på "Speakers", fäll ut fällmenyn som det står "2 speakers" på och ändra till lämpligt värde ie 4, 4.1, 5.1. Sen finns en knapp "settings" där du ställer nivå på baskanalen, väljer AC3/Dolby m.m. Du kan även behöva använda "fade" kontrollen på Audigys mixerapplet för att justera nivåerna.

 

Om det inte fungerar efter detta, är det dags att börja kolla kablar och kopplingar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret PaleRider. Jo jag har varit inne och trixat med Audio HQ och det är där problemet är...när jag kör speakertest kommer ljudet i fel högtalare. Som sagt har jag ett uttag för center ett för rear och ett för front på ljudkortet, problemet är att mitt högtalarsystem bara har EN ingång och det är där det krånglar till sig...ingen chans att jag skulle kunna få din mailadress? har pratat med dig om ljudkort förut och du verkar kunna en hel del...jag kör alltså med analog kabel (tror jag), vanligt hörlurskontakt i ena änden som jag kopplar in i datorn, och vanlig röd/vit dubbelkontakt i andra som jag kopplar in i högtalarsystemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag kollat på ditt system på Pioneers site. Det stämmer att det inte har separata ingångar, alltså har du ingen nytta av decoderfunktionen i Audigy med just ditt system. Du hade behövt ett "riktigt" surroundsystem för den saken. Nu gör det juh inte så mycket eftersom ditt system har egen inbyggd decoder, så det blir till att använda spdif/digital-utgången på Audigy och ansluta till koaxial/digital-ingången på ditt system så att det får sköta avkodningen själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK tack som fan...men vad är det för sladd jag köpa? vad frågar jag efter?

 

Tja, det är väl bara att kolla på hur "hålen" i prylarna ser ut ? I Audigy är det iaf en 3.5 mm Stereoplugg på digitalutgången(samma som till freestyle/datorhögtalare). I ditt Pioneersystem förmodar jag att det är en vanlig sk RCA-kontakt dvs detsamma som till bandspelare etc. Sen är det bara att se till att kabel av lämplig sort och längd finns däremellan. Typen av kabel bör väl vara någon form av koaxial, för att skärma mot störningar, misstänker jag. Det bör finnas färdiga sådana kablar både i datorbutiker och hos radiohandlare(i första hand i datorbutiker kanske, eftersom det är dom som säljer "sandbläster"-kort). Sen ska det bara vara att rocka :)

 

 

[inlägget ändrat 2002-02-08 15:41:13 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha där ser man hur obildad jag är. Jag har jämnt tänkt att sladden inte spelar någon roll, utan det är själva kontakten som spelar roll, dvs jag tänkte att bara för att kontakten passar så betyder det inte att den funkar. Men om jag har förstått allt rätt så är den enda egenskapen kontakterna måste ha att fysiskt passa med uttaget, och det är valet av sladd som är avgörande för överföringen. Uttaget på pioneersystemet ser ut som alla andra vanliga audio uttag typ, som de där man kopplar röd/vita sladdarna till så jag antar att jag ska ha en koaxialkabel med en stereoplugg i ena sidan och en kontakt som ser ut som en vanlig audiosladd i andra och en koaxialsladd mellan dem...jag håller tummarna, funkar det här så står jag i evig tacksamhetsskuld till dig, det här skulle dubbla nöjet jag får ut av pioneersystemet. Tack för all din hjälp!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...