Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Törs jag upgradera ME till XP??


groman

Rekommendera Poster

Har just köpt Compaq Presario 5126EA

med WinME installerat.

Före slutet av den här månaden kan jag uppgradera till WinXP.

Jag gillar att downloada gratisprogram för Win9x/ME och har redan sanlat på mig en hel del.

 

Presarion är: Athlon10x100MHz, Geforce2MX, DVDplayer16x. Jag har kabel-internet och

Internet Explorer 6.

Blir det mycke krångel, och kommer mina program

att sluta funka, om jag installerar XP?

 

Ska man installera ett så nytt OS, det brukar ju ta flera år innan en buggfri version kommer ut!

Windows ME är i alla fall 2 år, och beprövat vid det här laget.

 

Kort sagt; Vad har jag att vinna och vad har jag att förlora, och vilket väger tyngst?

 

Ni som har uppgraderat;

Vad har ni att säga?

Jag är villrådig och har bara ca 2 veckor

att bestämma mig.

 

--------------------------------------------------

Vädret är bra och jag har ätit mat idag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att man vinner inte så mycket i dagsläget om man är nöjd med det man har. (med tanke på priset)

Jag tycker att att XP kraschar mindre än ME, när jag hade det. Alla program, förutom vissa virusprogram och en del utilsproggs som måste uppgraderas till XP-version, har funkat utan problem. Alla spel funkar bra, typ:

Age of empires, Empire earth, Max Payne, Wolfenstein, Red alert, Ghost Recon, Black & White.

 

Hårdvara har inte heller ställt till med nånting för mig, även om en del polare har haft lite problem.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man installera ett så nytt OS, det brukar ju ta flera år innan en buggfri version kommer ut!

Windows ME är i alla fall 2 år, och beprövat vid det här laget.

Windows ME är förmodligen en av de mest utskällda Windows-versionerna någonsin. (Förmodligen bara Nashville som varit mer instabil.) Så XP var nog stabilare redan i betaversion än ME i slutversion. Nåja, fungerar den för dig finns det egentligen ingen större anledning att byta till XP.

 

Om du väljer att uppgradera bör du göra en nyinstallation av XP för bästa prestanda och säkerhet (använda NTFS i stället för FAT). Detta gör givetvis att du behöver installera om alla program.

 

Om du däremot har många program för 9x/ME är det inte helt säkert att de fungerar med XP, vilket gör att det kan vara en nackdel att uppgradera. Datorn du har lär dock fungera bra med XP och om du får ett bra pris på uppgraderingen kan det vara värt det kanske. Så det är mycket om vid en uppgradering...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag fick en compaq presario 7000 med win ME. Efter ungefär 2 timmars användande utan några installationer hängde det sig första gången. Sämsta os:et hittils...snabbt men väldigt instabilt. Efter formatering och installation av XP har jag haft 2 omstarter på 3 månader å dessa två berodde troligtvis på en inkompatibel version av programmet ifråga. Så enligt min mening skulle jag satsa på XP.

 

Å eftersom Windows är det ledande os:et på marknaden så kan du nog kallt räkna med att dem flesta programmen du har för ME kommer nog ut även i en XP-version.

 

MVH

Briljander

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-02-07 09:07:14 av Briljander]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Tack för dom svar jag fått, här och på övriga Operativsystem.

De övervägande synpunkterna är positiva till Windows XP-upgradering från Windows ME.

Så jag har beställt uppgradering via det erbjudande som Compaq har givit mig.

Det blir 329:- inklusive avgifter, att betala för Windows XP Home. Jag får väl spara undan Windows ME på en CDskiva, så jag kan gå tillbaka om jag mot förmodan skulle ångra mej.

 

shabboy, tacksam för hjälpen

 

 

Vädret är bra och jag har ätit mat idag!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...